• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Dimlight - The Lost Chapter
Label: Sliptick Records

Dimlight - The Lost Chapter

Het Griekse Dimlight vierde op 6 maart dit jaar het tienjarig jubileum. Buiten de eigen landsgrenzen werd de band uit Athene vooral bekend nadat het tweede album Psychosynthesis uitkwam in 2012. In oktober dat jaar waren ze bijvoorbeeld te zien op het Metal Female Voices Fest in het Belgische Wieze. Met uitzondering van Stillborn Debris wist dat album mij echter nauwelijks te boeien. Niet dat het slechte plaat was, maar gewoon de zoveelste van een female fronted band die zich richt op symfonische metal.

Des te groter was de verrassing toen ik vorig jaar het nummer Torrents Of Blood beluisterde, afkomstig van The Lost Chapter, de derde full-length van Dimlight. Het is niet zo dat er opeens sprake is van een andere stijl, maar de grunts van gitarist Invoker zijn sterk verbeterd en toetsenist Darien heeft voor deze plaat flink uitgepakt met een goed uitgedachte orkestrale aanpak. Belangrijker is het vertrek van zangeres Sanna Salou in 2014. Hoewel ik niets wil afdoen aan haar vocale kwaliteiten, kon Dimlight zich met haar niet onderscheiden ten opzichte van de vele stijlgenoten. Dat is wel zo met de stem van Eva Foulanou. Ze zingt clean, zonder falsetto, maar met een heerlijk rauw randje en dat is opvallend in dit genre.

Op The Lost Chapter doen, naast Eva en grunter/gitarist Invoker, een drietal gastvocalisten mee. Zanger Jean Baptiste (RandomWalk) is te horen in de gesproken passages en de klassieke zangstemmen van Maya Kampaki (Meden Agan) en Maria-Melissanthi Routi (Kinetic) contrasteren schitterend met de opvallend rauwere stem van Eva. De composities doen soms wel wat denken aan Tristania (de periode Ashes tot en met Rubicon), met een vleugje van het theatrale van Therion.

Het is een conceptalbum met een duistere verhaallijn, gebaseerd op de Griekse mythologie rond de moedergodin Hathor. Haar naam betekent ‘huis van Horos’ en als zodanig is zij de moeder van de zonne- en hemelgod Horos. Ze wordt voorgesteld als een heilige koe, of als een vrouw met koeiekop of met koehoorns. In Dendera, haar belangrijkste cultplaats, is de grote, aan haar gewijde tempel één van de best bewaarde van Egypte. In Thebe is zij de godin van de necropolis. Ook als ‘meesteres van vreemde landen’ werd zij vereerd. In tegenstelling tot de verhaallijn op dit conceptalbum, is Hathor in de mythologie een weldoende godin. Een vruchtbaarheidsgodin en beschermster van muziek, dans en liefde.

The Lost Chapter is voor het eerst uitgebracht in mei vorig jaar door Five Starr Records, maar de band tekende daarna bij Sliptick Records en in december verscheen het album als re-release. Het is zeker een plaat die het verdient om onder de aandacht te worden gebracht en vooral een aanrader voor liefhebbers van symfonische metal, die (net als ik) af en toe genoeg hebben van de koren en de kopstemzang. Vooral dan is The Lost Chapter een verademing, al vind ik de gesproken passages wel een beetje te overdreven.

1. The Inception
2. Spawn Of Nemesis
3. Shattered Idols