I merge with my nebulous chains
for centuries

Ive been mistaken for a sun
that took realms to breathe
I am left with no body
but the haze that is me

De teksten van Villainy zijn mysterieus, duister en onconventioneel. Net als de muziek op Villainy II: Dim. Het conceptalbum bestaat uit drie hoofdstukken. Elk daarvan bevat een conceptuele draai aan dezelfde filosofische vragen met betrekking tot het leven in al zijn vormen. De teksten en muziek maken deel uit van het concept.

De Nederlandse metalformatie speelt een eigenzinnige mix van occulte progrock, thrash, black, heavy, death en (funeral) doom metal, die grotendeels aan de jaren tachtig doet denken. Een rauw en droog gitaargeluid, black/thrashvocalen, een eenvoudige ritmesectie met bijzondere twists en songs met langgerekte instrumentale passages. Dit is muziek die bijvoorbeeld fans van het oude Celtic Frost, Coroner en het helaas ter ziele gegane Morbus Chron vast wel weten te waarderen.

Villainy II: Dim is organischer gemixt, extremer, avontuurlijker, trager, dynamischer en minder catchy in vergelijking met het debuutalbum. A Familiar Wind begint met psychedelisch getokkel, gevolg door een griezelig vrolijke passage en een tweede helft met instrumentale heavy metal. Nebulous Chasm kent een mooie opbouw met verassende tempowisselingen. Verrassend is ook Dwaalspoor, een intermezzo dat uit twee delen bestaat. Een duister deel, opgevolgd door een geheimzinnig opgewekt slot, de luisteraar in het ongewisse latend. Knap gedaan.

Ten opzichte van I lijken de Limburgers zich met deze opvolger meer te willen richten op sfeer dan op memorabele ideen. Dat blijkt vooral uit de bijvoorbeeld uit het grotendeels zware, uiterst trage Jewel, het getokkel en de leads in het beatloze Only I Have The Light Of Lights en de spanningsopbouw halverwege Valley en And The Gold Of Rebirth. De twee laatstgenoemden bevatten net als de opener en Inside Her Hide And Fire ideen die blijven hangen.

Villainy II: Dim is een verrassende opvolger van I, waarbij er nog meer muzikale terreinen worden verkend. Het levert een interessante release op, die minder beklijvend, doch sfeervoller is dan het debuut. Een lange spanningsboog is vereist, want soms duurt de opbouw lang. De cd-versie bevat het gave, Celtic Frost-achtige The View From The Ivory Tower. Dit nummer, afkomstig van de gelijknamige ep uit 2014, geeft een redelijk goed beeld wat je van Villainy kunt verwachten.

Res Cogitans:
1. A Familiar Wind
2. Nebulous Chasm

Verlet:
3. Dwaalspoor
4. Jewel
5. Only I Have The Light Of Lights
6. Valley

Being:
7. The Soul Is Untouched
8. Inside Her Hide And Fire
9. And The Gold Of Rebirth
10. Herschapen

Toegevoegd: 12 januari 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.