• Tom Keifer (Cinderella) - 62
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 47
  • Wouter Huitema (Devious) - 40

Wardenclyffe - Control All Delete
Label: Ván Records

Wardenclyffe - Control All Delete

Het is nog te vroeg voor het nomineren van een album voor de jaarlijst, maar wat mij betreft is de eerste bekend. Control All Delete is de eerste full-length van de Zweedse doom/death formatie Wardenclyffe. De band uit het Zweedse Norrköping is genoemd naar de zendtoren op Long Island, die door de excentrieke uitvinder Nikola Tesla gebouwd werd om hoogfrequente spanning door de lucht te transporteren. De toren werd nooit afgemaakt door geldgebrek en is in de Eerste Wereldoorlog gesloopt. Het onderzoek dat Nikola Tesla deed naar goedkope energie is een passie die gedeeld wordt met zanger/gitarist Dr. Jacob Nordangård.

Wardenclyffe werd opgericht in 2011 door Jacob (Captor) en gitarist Ola Blomkvist (Griftegård). De heren speelden samen in The Doomsday Cult. Met drummer Micael Zetterberg (Terrorama) was de eerste line-up compleet. In de zomer van 2012 had Jacob, voor het halen van zijn academische graad, het idee om zijn proefschrift (Ordo Ab Chao – The Political History Of Biofuels In The European Union) te verdedigen met een soundtrack. Ongewoon, maar de kans deed zich voor en de band nam de demo Ordo Ab Chao op. De demo werd goed ontvangen in de underground en de band besloot een album op te gaan nemen. Bassist Emil Åström (Terrorama) werd erbij gehaald en er werd een deal getekend met het Duitse label Ván Records.

Muzikaal kan Control All Delete worden omschreven als doom met old-school deathmetalinvloeden. Het album bevat twee nieuwe versies van tracks die ook op Ordo Ab Chao stonden en vier nieuwe nummers. De band werd voor de opname van het album bijgestaan door gitarist Thomas Sabbathi (Year Of The Goat). De lyrics behandelen thema’s als politieke macht, religie en spiritualiteit en Jacob Nordangård steekt zijn eigen ideeën daarover niet onder stoelen of banken. Zo bekruipt je een bijzonder ongemakkelijk gevoel bij het luisteren naar de tekst van Externalization Of The Hierarchy. Het laat een heel ander licht schijnen op de esoterische denkbeelden van Djwhal Kuhl, de Tibetaan, een lichtmeester uit het oosten.

De gitaarmelodieën en sterke solo’s zorgen voor een duistere atmosfeer. Het tempo van de catchy riffs ligt niet hoog, maar er zijn wat vurige passages waar de invloed van death metal de overhand krijgt. Opvallend zijn de bijzonder goede cleane vocalen, hoewel ook de voor death metal typerende grunts niet ontbreken. De band is beïnvloed door bands als Samael en Celtic Frost en soms doet het wat denken aan Paradise Lost, vooral de leadgitaar in A Journey Through The Mega Arcana. De beginjaren van doom herleven, hoewel deze Zweden toch een heel eigen geluid hebben.

Wanneer je geen liefhebber van doom bent, dan zal dit album je zeker niet aanspreken. De doom van Wardenclyffe is ruig, agressief en rustgevend tegelijkertijd. Een uiterst aangename, unieke ervaring. Recent heeft gitarist Robert Karlsson (Misericordia) zich bij de band gevoegd en in de zomer starten de opnames voor het volgende album, The Temple of Solomon. Zeker iets om naar uit te kijken.

1. The World Sensorium Pt.1
2. Orcadian Dream
3. Everlearning - Neverknowing