Unearth - Watchers Of Rule
Jaar van release: 2014
Label: Century Media Records
Unearth - Watchers Of Rule
Unearth bevindt zich al jaren aan de top van de metalcore-scene. De Amerikanen zijn heer en meester in het leveren van sterke, keiharde songs met een goed oog voor detail. Daarbij spelen de heren op een technisch zeer hoog niveau, dat moeilijk benaderbaar is voor vele genre-genoten. In het begin van de carrière van Unearth was het nog zoeken naar de juiste sound en het perfectioneren van de muzikale skills. De afgelopen jaren lijkt de groep die te hebben gevonden en borduurt daar nu lekker op voort.

Watchers Of Rule wijkt qua sound enigszins af van The March en Darkness In The Light en laat een paar innovaties horen. Dit is vooral te merken aan het hardere karakter van het schijfje. De cleane zang, die op de vorige plaat nog veelvuldig te horen was, is compleet verdwenen en er is ook minder ruimte voor de melodieuze gitaarlijnen. Ditmaal is het streven geweest om een loeiharde plaat uit te brengen die van begin af aan fel, brutaal en op volle toeren draait zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen.

Enige rustpunt op de plaat is dan ook het intro. Rustig opbouwende gitarenpartijen worden bruut en abrupt onderbroken wanneer The Swarm wordt ingezet. Het is te hopen dat je goed hebt ademgehaald, want Unearth geeft je daar eerst even geen ruimte meer voor. Muzikaal is het nummer potdicht gebouwd door retestrak drumwerk en vliegensvlugge gitaarriffs. Deze krijgen glansrijke ondersteuning van brulboei Trevor Phipps, die de hele plaat zijn longen uit zijn lijf schreeuwt. Bekende structuren worden aan de laars gelapt en het nummer vliegt alle kanten op. The Swarm staat dan ook garant voor de rest van het materiaal. Het is dan ook genieten geblazen op Watchers Of Rule met sterkte tracks als Lifetime In Ruins, met een superieur intro en From The Tombs Of Five Below, waar razendsnelle gitaarriffs en noten je om de oren vliegen. Ook Never Cease, dat halverwege ineens omslaat, behoort tot de favorieten. Slechte tracks zijn niet aanwezig, maar er zijn ook geen nummers die er met de kop bovenuit steken. In dit geval betekent het gewoon dat elke track even lekker is.

Watchers Of Rule laat een snoeihard Unearth horen. Harder dan voorheen en dat zal voor sommige fans wellicht iets teveel van het goede zijn. Het technische spel zit verbluffend lekker in elkaar en er valt genoeg moois uit de songs te halen. De band voorziet elk nummer van uiterst strakke ritmes en een lekkere flow, waar je eigenlijk alleen maar van kan genieten. De band weet zichzelf niet te verliezen in opzichtige breakdowns en cleane refreinen. Iets dat maar al te vaak gebruikelijk is in het genre. Doordat de tracks vaak alle kanten op vliegen, heeft de plaat echter zijn luisterbeurten nodig, voordat je hem helemaal in je op hebt genomen. Treffend is de "Oehmph" die zanger Trevor Phipps halverwege Trail To Fire laat vallen, alsof hij een klap in zijn maag heeft gekregen en alle lucht eruit geperst wordt. Want dat is precies hoe je Watchers Of Rule kunt omschrijven!

1. Intro
2. The Swarm
3. Lifetime In Ruins