• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Sabbath Assembly - Quaternity
Jaar van release: 2014
Label: Svart Records
Sabbath Assembly - Quaternity
‘Hallo? Ja, met Anthony D’Andrea. U kent mij waarschijnlijk niet, maar ik ben lid geweest van de Process Church of the Final Judgment. Met uw band zingt u daarover. Het moet mij van het hart dat ik het toch wel vervelend vind dat u de hymns steeds verkeerd hebt. Daarom stuur ik u nu de exclusieve tekst van Lucifer, wellicht leuk voor een nieuw album. Of ik een stukje mee wil doen dan? Nou, ik lees in het begin wel even een stukje voor. Geen probleem, hoor!’

En met bovenstaand telefoontje ontstond weer een nummer voor het derde album Quaternity van het Amerikaanse Sabbath Assembly. Om verdere flaters te voorkomen, zijn dit keer de teksten zelfgeschreven. Geen originele hymnes meer dus. Met uitzondering van Lucifer dan, maar uiteraard baseert de band zich wel op het gedachtegoed van de Process Church of the Final Judgment. Centraal staan de vier goden die aanbeden worden in de leer van de kerk die zijn glorietijd beleefde in de jaren zestig: Lucifer als brenger van het licht, Satan als bron van de oerkracht, Jehovah als wraaklustige vernietiger en Christus als meester van de dood.

Dit vertaalt zich ook door in de nummers, die zijn vernoemd naar deze goden. Voorafgegaan door een onheilspellend intro met een gastbijdrage van Jessica Kinney (Sun O)))) begint The Burning Cross Of Christ met akoestische gitaren. Die lijn zet zich de hele plaat door. Jehovah On Death is de gekozen single van de plaat met naast Jamie Myers ook Daron Beck (Pinkish Black) op de vocalen. Het meest opvallend is I, Satan dat stevig richting de doom gaat en tot slot het wat lichtere Lucifer. Quaternity sluit af met het twintig minuten tellende The Four Horseman over de vier rijders van de apocalyps. Eerder al deels uitgebracht op de 7 inch van vorig jaar, krijgen we nu de volledige versie te horen. Dit keer lezen ook Matt McNerney en Marja Konttinen (Hexvessel) een stukje voor.

Ondanks een behoorlijke lijst van gastmusici en een interessante theoretische basis weet Quaternity niet altijd te boeien. Waar het debuut kon leunen op de sfeervolle zang van Jessica Toth en waar op diens opvolger het gaspedaal steviger werd ingedrukt, blijft het dit keer niet echt hangen. De nadruk ligt, mede dankzij het telefoontje van Anthony D’Andrea, op de teksten. Hierdoor blijft de muziek wat ondergeschikt, waardoor Quaternity een uitgeklede variant is van dat waar Sabbath Assembly toe in staat is.

1. Let Us Who Mystically Represent....
2. The Burning Cross Of Christ
3. Jehovah On Death