Kamchatka - The Search Goes On
Jaar van release: 2014
Label: Despotz Records
Kamchatka - The Search Goes On
Kamchatka (vernoemd naar het gelijknamige Russische schiereiland) is een Zweeds heavy blues/stoner rocktrio bestaande uit frontman Thomas “Juneor” Andersson (gitaar en vocalen), Tobias Strandvik (drums) en Per Wiberg (bas, keyboard en vocalen).

Per kennen we van Spiritual Beggars en Opeth. Hij is sinds eind vorig jaar officieel bandlid van Kamchatka nadat Roger Öjersson naar Tiamat vertrekt. Per is trouwens al vanaf het begin betrokken bij de band. In eerste instantie verzorgt hij alleen het artwork voor de albums. Vanaf het derde album verzorgt hij de keyboardpartijen. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de productie van het nieuwe album The Search Goes On. Tobias en Thomas kennen elkaar al langer en besluiten (samen met Roger) in 2001 Kamchatka op te richten nadat ze voor het eerst samen live spelen tijdens een Jimi Hendrix Tributeconcert. Met deze line-up worden vier albums gemaakt.

De muziek van Kamchatka is sterk beïnvloed door rock- en bluesbands uit eind jaren ’60 en de jaren ’70 en stoner rockbands uit de jaren ‘90. De ervaren Zweden weten hier een goede mix van te maken met een strakke ritmesectie, catchy riffs en bluesy zanglijnen. Het heeft eigenlijk niets met metal te maken afgezien van enkele Black Sabbath riffs in Dragons.

Het album trapt direct lekker af met de rocker Somedays, gevolgd door Tango Decadence, de eerste single van het nieuwe album, wat een oude Queens Of The Stone Age vibe heeft. Hierna volgen Coast To Coast en Son Of The Sea waarbij je moeilijk stil kan blijven zitten. Daarna gaat het tempo wat naar beneden met de blues ballad Broken Man. Kamchatka varieert goed in tempo en combineert de diverse stijlen moeiteloos. Het hele album heeft daarbij een lekkere relaxte vibe. Net als je denkt dat een nummer voorspelbaar gaat klinken, komt de band met een goede solo of geeft een geslaagde draai aan het geheel.

Dit vijfde album is net als de andere albums opgenomen in de eigen Shrimpmonkey studio in Varberg en is voorzien van een heldere moderne productie. Er is veel werk besteed aan het eindproduct getuige het goed op elkaar afstellen van de instrumenten en zang in de eindmix met aandacht voor elk detail. Ieder bandlid komt hierdoor optimaal tot zijn recht. The Search Goes On is een prima tijdloos bluesrock album dat lekker makkelijk weg luistert. Doordat de band goed varieert in tempo en stijl, blijft de plaat na meerdere keren beluisteren nog steeds boeien.

1. Somedays
2. Tango Decadence
3. Coast To Coast