Axxis - Kingdom Of The Night II - White Edition
Jaar van release: 2014
Label: Phonotraxx
Axxis bestaat vijfentwintig jaar en zo ook het debuutalbum Kingdom Of The Night. Deze plaat betekende destijds de doorbraak van de Duitsers en om dit jubileum te vieren heeft de band een opvolger erop gemaakt, genaamd Kingdom Of The Night II. Deze versie bestaat uit twee cd's en komt in een Black en een White Edition. Op de Black Edition staan voornamelijk snelle en vurige hardrock songs en op de White Edition krijg je de gevoelige kant van de band te horen.

Muzikaal gezien is het dan ook erg lichte kost wat de groep je voert op deze White Edition, maar tekstueel blijft het niet altijd oppervlakkig en weet de band af en toe diepte op te zoeken. Zo gaat 21 Crosses over de nachtmerrie dat zich afspeelde tijdens de Love Parade in 2010 (waarbij eenentwintig doden vielen) en is My Eyes een nummer dat gaat over een verbroken relatie. Daartegenover staan vrolijke tracks als Hall Of Fame en Heaven In Paradise, waarbij elk cliché die je maar kan bedenken voorbij komt.

Het is Axxis dan ook niet te doen om met originele invalshoeken aan te komen. Het doel was om met dezelfde vibe als toen nieuwe nummers te creëren. Helaas maakt het daardoor van de White Edition geen spannende rit. Dat komt ook omdat de meerderheid van de nummers eigenlijk maar middelmatig te noemen is en springt er maar een enkeling qua niveau echt bovenuit. De plaat begint met de minste songs en lijkt zich richting het midden en het einde wel te herpakken, met als hoogtepunt het catchy Mary Married A Monster met zijn pakkende refrein en lekkere melodielijn. Maar echt lekker lopen doet het allemaal niet

Veel tracks moeten het dan ook hebben van het spel van de muzikanten om het enigszins interessant te houden. Want zo weet gitarist Marco Wriedt op We Are The World aan te komen met een warm akoestisch gitaarspel en zijn het de aanstekelijke keys van Harry Oellers die Dance Into Life naar een hoger niveau weten te tillen. Maar ook Bernhard Weiss weet met zijn warme en karakteristieke stem de aandacht goed bij de les te houden, wat een mooie stem heeft de man toch.

Maar het spel en inzet van de muzikanten alleen is niet genoeg om een top plaat te maken, het aangeboden materiaal moet ook goed zijn. Helaas zijn er te veel nummers inwisselbaar en laten daardoor geen blijvende indruk achter. Ook het hoge niveau van zoetsappigheid gaat het album parten spelen. Gelukkig staan er nog wel een paar tracks op die het album bestaansrecht geven, maar een hoogtepunt in het indrukwekkende oeuvre van Axxis zal dit niet worden. Wanneer de plaat zijn minuten heeft gespeeld en afgelopen is, doe je er dan ook verstandig aan om de veel betere Black Edition nog maar eens op te zetten.

1. Hall Of Fame
2. Heaven In Paradise
3. Living In A Dream