Danko Jones in Poppodium 013, Tilburg
Enquête

Wat vind jij van de voorstellen van de Gezondheidsraad, om de geluidslimiet te verlagen en te verankeren in harde wetgeving?

Prima plan om het maximale volume te verlagen en bij wet vast te leggen
Verlaag de limiet, maar laat de naleving zoals nu over aan de sector zelf
Laat het volume onveranderd, maar zorg voor harde wetgeving en naleving
Laat de situatie zoals het is, extra beleid tegen gehoorschade is onnodig
De geluidslimiet moet juist omhoog (of helemaal worden vrijgelaten)
Maak concertgangers eerst eens bewust van het belang van oordoppen
Zorg eerst eens dat het publiek bij concerten niet door de muziek heenpraat
Met hoofdtelefoons naar luide muziek luisteren, zorgt voor veel meer schade
Het probleem zit niet bij muziek, want veel kinderen hebben al gehoorschade
Hou op met betuttelen, ga met echte problemen aan de slag
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • In Flames, At The Gates, Imminence en Orbit Culture
  • Molasses, Verwoed en Doodswens
  • Rivers Of Nihil, Allegaeon, Black Crown Initiate, Harbinger en Fallujah
  • 5 december:
  • Badflower
  • 6 december:
  • Finntroll, Brymir en Skálmöld
  • In Flames, At The Gates, Imminence en Orbit Culture
  • 7 december:
  • In Flames, At The Gates, Imminence en Orbit Culture
  • Ter Ziele, Radeloos/Ziedend en Pothamus
  • 8 december:
  • Eindhoven Metal Meeting Warm-up Evening
  • Nile, Krisiun, In Element en Wrath Of The Nebula
  • 9 december:
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Haltpop Winterfest
  • Volbeat, Skindred en Bad Wolves
  • 10 december:
  • Dezerter
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Fabulae Dramatis en Dance With Dragons
  • Finntroll, Brymir en Skálmöld
Geen concerten bekend voor 04-01-2023.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Frank Boeijen (The Gathering) - 49
  • Jan S. Eckert (Masterplan) - 57
  • Jerome Lavail (Your Shapeless Beauty) - 46
  • Kristian "Necrolord" Wåhlin (Diabolique) - 51
  • Mina Caputo (Life Of Agony) - 49
  • Morten Veland (Sirenia) - 45
  • Paul Kuhr (Novembers Doom) - 51
  • Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

Vandaag overleden:
  • Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976
Review

Deadlock - The Arsonist
Jaar van release: 2013
Label: Napalm Records
Deadlock - The Arsonist
Het uit Duitsland afkomstige Deadlock heeft zich de laatste jaren niet overal even populair gemaakt door zijn gedweep met veganistische / ‘animal right’-teksten, die vaak niet alleen slecht geschreven, maar ook op het prekerige af waren (het tekstuele dieptepunt werd bereikt op Manifesto). En alsof dat nog niet genoeg was, zal de band ook in muzikaal opzicht veel traditionele metalfans afstoten met de überhippe mix van melodieuze death metal(core), zoetgevooisde popvocalen en experimenten met dancemuziek en zelfs hiphop.

Toch heb ik altijd wel een beetje een zwak gehad voor dit gezelschap. Want hoewel niet alle experimenten even goed uitpakten, zorgt de vernieuwingsdrift van deze band er wel voor dat Deadlock nooit voorspelbaar of eentonig klinkt. Bovendien heeft Deadlock met Sabine Scherer een troefkaart in de handen die gretig wordt uitgespeeld. Deze frêle dame beschikt over een prachtig, natuurlijk stemgeluid waarmee ze mij op ieder album weer moeiteloos weet in te pakken. Ze hoeft het niet van hoge uithalen te hebben, maar doet met haar warme, zoete stem eerder aan een zangeres als Liv Kristine denken.

Het is dan ook eigenlijk niet eens zo gek dat het mooiste nummer op The Arsonist de ingetogen pianoballad Hurt is. Niet alleen krijgt Scherer hier de gelegenheid om te schitteren in een minimalistisch muzikaal decor – het nummer maakt ook duidelijk dat de band over een aantal prima songwriters beschikt. Die vallen bij een ingetogen ballad namelijk normaliter het snelst door de mand. Een ander verrassend moment is de Bronski Beat-cover Small Town Boy, een gewaagde keuze die echter goed uitpakt. Maar ook in vet uit de speakers knallende, moderne metalcorenummers als The Great Pretender en Darkness Divine, tussen de diepe, bulderende grunts van John Gahlert, houdt Scherer zich uitstekend staande.

Toch is The Arsonist niet zo sterk geworden als ik op basis van voorafgaand werk gehoopt had. Zo lijkt het erop alsof de inspiratie bij sommige nummers even op een lager pitje stond. Neem een nummer als Dead City Sleepers: aardig, maar te fragmentarisch om echt eruit te knallen. De band experimenteert bovendien vaker met opvallende vertragingen en rustige momenten, die meer dan ooit in de nummers zijn ingebouwd. Zorgelijker is echter dat The Arsonist helaas ook weer een aantal miskleunen bevat die het niveau van de plaat aardig omlaag halen. Zoals ook op zijn voorganger voelt Deadlock zich blijkbaar geroepen om met twee remixen te eindigen, ditmaal van Dead City Sleepers (Erode-Remix) en As We Come Undone (Philip Abbas-Remix). Vooral laatstgenoemd nummer is een waar gedrocht dat zich ruim zeven minuten doelloos voortsleept. Begrijp me niet verkeerd: ik kan vette beats prima waarderen, maar dit is naar alle maatstaven gewoon zeer matig.

Uiteindelijk is The Arsonist een plaat met twee gezichten. De verrassingen die Deadlock in petto heeft, zorgen ervoor dat het zeker geen saaie schijf is, en er staan genoeg ouderwets vette nummers op, maar daar staat tegenover dat de mislukte remixen wederom een wat bittere nasmaak achter laten.

Tracklist:
1. The Great Pretender
2. I'm Gone
3. Dead City Sleepers
4. The Arsonist
5. Darkness Divine
6. As We Come Undone
7. Hurt
8. The Final Storm
9. Small Town Boy (Bronski Beat Cover)
10. My Pain
11. Dead City Sleepers (Erode-Remix)
12. As We Come Undone (Philip Abbas-Remix)

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 14 september 2013

Danko Jones in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.