Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Jaar van release: 1995
Label: Earache Records
At The Gates - Slaughter Of The Soul
In de muziekwereld duiken regelmatig nieuwe stromingen op. Een groep jonge, getalenteerde muzikanten uit een bepaalde regio deelt in zo'n geval onder meer dezelfde invloeden, bezoekt elkaars concerten en wisselt demo-opnames uit. Het gevolg is dat in een relatief klein geografisch gebied plotsklaps min of meer tegelijkertijd een hele rits verwante artiesten opstaat met een frisse eigenzinnige stijl, waarbij onduidelijk is wie nu eigenlijk de grondlegger is van het nieuwe (sub)genre dat zich langzamerhand ontwikkelt.

Zo schieten begin jaren negentig in de omgeving van de Zweedse stad Göteborg de deathmetalbands als paddestoelen uit de grond. Zij onderscheiden zich al rap van de concurrentie in andere steden en landen door steeds meer melodie, invloeden uit traditionele heavy en neoklassieke powermetal alsmede semi-akoestische passages in te bouwen, waarbij overigens veel inspiratie wordt ontleend aan het album Heartwork (1993) van de in Engeland gevestigde grootheid Carcass. Zo ontwikkelt zich medio jaren negentig de zogenaamde 'Gothenburg sound' en meer in het algemeen het melodic deathmetalgenre (oftewel melodeath).

De meest toonaangevende acts uit deze stroming zijn Dark Tranquillity, At The Gates en In Flames, die alledrie in de loop van 1995 kort na elkaar de plaatselijke Fredman Studio induiken om met producent Fredrik Nordström een album op te nemen. Uiteindelijk vormen deze drie cd's gezamenlijk een blauwdruk van de Gothenburg sound. Tot op de dag van vandaag gelden The Gallery van Dark Tranquillity, The Jester Race van In Flames en Slaughter Of The Soul van At The Gates daarom als baanbrekende platen, die het gezicht van deathmetal voorgoed hebben veranderd. Van dit legendarische trio lag Slaughter Of The Soul net iets eerder in de winkel dan de beide andere langspeelplaten. Bovendien is hij ook de meest invloedrijke van de drie, want de typische sound en hakkende gitaarriffs van At The Gates hoor je niet alleen bij ontelbare melodeathbands, maar ook in de muziek van talloze melodieuze metalcoreformaties terug.

Slaughter Of The Soul is derhalve in historisch opzicht een belangrijk document. Als we ons mentaal terug verplaatsen naar eind 1995, dan valt moeilijk te ontkennen dat At The Gates bij de release van dit album een voor die tijd bijzonder origineel geluid liet horen. Net als bijvoorbeeld bij het debuutalbum van Venom is het logisch dat hele volksstammen aan beginnende (metal)muzikanten, toen zij Slaughter Of The Soul aanschaften en voor het eerst beluisterden, geschokt dachten: "Hey wat is dat? Zulke muziek wil ik ook gaan maken!" Maar net als bij Venom kun je je afvragen of At The Gates meer te bieden had dan alleen een paar nieuwigheidjes. Heeft Slaughter Of The Soul de tand des tijds doorstaan? Zijn de songs van die cd wel goed genoeg om, nu er duizend andere bands rondlopen met praktisch dezelfde sound, te kunnen spreken van een echte klassieker die met kop en schouders boven de rest uitsteekt?

Natuurlijk bevat dit vierde en laatste studio-album van At The Gates (de eerste drie waren meer standaard deathmetal) een verzameling bovengemiddelde songs. De langspeler is over de volle lengte van een constant hoog niveau en met name het gitaarspel is zeer sterk. Bovendien ken ik onderhand, door de vele luisterbeurten in de loop der jaren, elk fragment van deze cd als ware het een stukje van mezelf. Maar toch... Als we het (weliswaar fraaie) intermezzo Into The Dead Sky en outro The Flames Of The End niet meetellen, dan bevat Slaughter Of The Soul ternauwernood negen echte songs, die in totaal minder dan een half uur vullen. Daarvan is, als ik heel eerlijk ben, alleen Cold een èchte topper.

De rest van de composities is goed, maar enigszins eentonig, en wordt door het werk van een aantal tijdgenoten en volgelingen van At The Gates geëvenaard of zelfs overvleugeld. Zo heeft een muzikaal nauw verwante groep als Arch Enemy heel wat nummers geschreven die zich met uitschieter Cold kunnen meten en torenen diverse albums van dat gezelschap een eindje boven Slaughter Of The Soul uit. De conclusie luidt dan ook dat deze plaat mede aan de basis heeft gelegen van een nieuwe stroming binnen de (death)metalwereld en ook zeventien jaar later nog zeer genietbaar is; Maar een ware tijdloze klassieker, die meer dan 90 punten verdient, nee dat is Slaughter Of The Soul mijns inziens toch net niet.

Tracklist:
1. Blinded By Fear
2. Slaughter Of The Soul
3. Cold
4. Under A Serpent Sun
5. Into The Dead Sky
6. Suicide Nation
7. World Of Lies
8. Unto Others
9. Nausea
10. Need
11. The Flames Of The End

Score: 85 / 100

Reviewer: Gilbert
Toegevoegd: 20 december 2012

Meer At The Gates:

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van KoenM op 20-12-2012 om 12:35u
Score: 96 / 100

Cold, ja. Maar imho ook Blinded by Fear, Slaughter of the Soul, Suicide Nation en World of Lies zijn van een ongekend hoog niveau. Daarnaast zijn metalgranaten als deze nooit gebaat bij een lange duur. Een half uur is genoeg voor mij, de plaat is af. Hoe goed ik Arch Enemy ook vind, een plaat als Slaughter of the Soul hebben ze nooit opgenomen. Wages of Sin komt misschien qua niveau het dichtst in de buurt. Daarnaast loopt de verlijking ietwat mank, doordat At the Gates meer thrash-invloeden (vooral Slayer dan) incorporeert dan de rest van de Gothenburg scene uit die periode. My 2 cents.

Ik ben dan ook een fanboy, ik vind dit misschien wel dé metalplaat uit de jaren '90. En ik ben me ervan bewust wat ik daarmee impliceer.

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van boerenmetalworst op 21-12-2012 om 22:25u
Score: 2 / 100

Terminal Spirit Disease standaard deathmetal noemen.. Tsk. die zes nummers hebben evenveel impact als heel SOTS

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van boerenmetalworst op 21-12-2012 om 22:27u

2de dus

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van boerenmetalworst op 21-12-2012 om 22:28u
Score: 2 / 100

Terminal Spirit Disease standaard deathmetal noemen.. Tsk. die zes nummers hebben evenveel impact als heel SOTS

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van Artorius op 22-12-2012 om 11:00u
Score: 75 / 100

Kan mij wel vinden in deze review. Een belangrijk album in die tijd, maar anno nu niet meer zo bijzonder, alhoewel ook zeker niet slecht.

Heb ik trouwens met wel meer van die bands cq albums met een cult status. The Heartwork van Carcass werd hierboven al genoemd. Daarvan vind ik eigenlijk alleen het titelnummer en No Love Lost echt de moeite waard, de rest is aan te horen maar ook niet meer dan dat. En zo denk ik ook over hun andere albums. Morbid Angel, ook al zo'n band waar je niks kritisch over mag zeggen. Maar ik vond alleen Covenant wel aardig, de rest van hun oevre ronduit slaapverwekkend.

En zo kan ik wel even doorgaan, maar laten we het gezellig houden.:-)

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van iron_dennis op 25-12-2012 om 22:29u
Score: 90 / 100

Topper!

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van Kees op 29-12-2012 om 19:23u
Score: 95 / 100

Geweldig en nooit meer in zijn genre overtroffen!

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van arjans op 04-01-2013 om 21:36u
Score: 90 / 100

Klassiek album!!

At The Gates - Slaughter Of The Soul
Reactie van Een Metalfan op 26-09-2013 om 18:24u

NAUSEA !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.