23-11-2020

The Forsaken - Beyond Redemption
Jaar van release: 2012
Label: Massacre Records
The Forsaken - Beyond Redemption
Schijnbaar vanuit het niets verscheen dit jaar het nieuwe album van The Forsaken, een melodieuze thrash-/deathmetalband zoals die met name in de jaren '90 als paddenstoelen uit de grond schoten. Opmerkelijk, want er zit negen jaar stilte tussen Beyond Redemption en zijn voorganger Traces Of The Past, dat alweer uit 2003 stamt. In een interview gaf gitarist Patrik Persson aan dat de reden hiervoor eigenlijk heel simpel was: gebrek aan echte motivatie. De sporadische tijd in de oefenruimte werd vooral gebruikt om bier te nuttigen. Pas nadat oerlid Stefan Holm vertrok, hebben de overige leden zich eens achter het oor gekrabd over de toekomst van The Forsaken.

Het resultaat was een hernieuwde energie en gedrevenheid die, samen met de vers aangetrokken gitarist Calle Fäldt (ex-Deranged), voor een frisse wind en een nieuw album hebben gezorgd. Vanuit muzikaal oogpunt is er weinig veranderd, maar dat betekent niet dat Beyond Redemption een overbodig album is. Eigenlijk is de authentieke thrash-/deathmetal in de stijl van At The Gates, Dimension Zero en Hypocrisy best verfrissend in een tijdperk waarin we bedolven worden onder de ‘core-bands’. Geen eindeloze breakdowns meer, maar vurig gitaar- en soleerwerk die voor voldoende herkenbare aanknopingspunten zorgen. Tegelijkertijd zorgt drummer Nicke Grabowski er wel voor dat het album nergens inkakt.

Het is natuurlijk een beproefd recept, maar het smaakt o zo fijn als de ingrediënten goed zijn en de kok weet wat hij doet. Dat is zeker het geval bij The Forsaken. Op basis van uitstekend in elkaar zittende nummers als Foul Messianistic Grace, There Is No God, het wat loggere Reap As We Have Sown en het gedreven Force Fed Repentance is dat moeilijk te ontkennen. De band zal met Beyond Redemption geen schokgolf veroorzaken, maar het album vermaakt keer op keer en duurt met veertig minuten precies lang genoeg om de aandacht volledig vast te houden. Welkom terug, mannen!

1. Beyond Redemption
2. Only Hell Remains
3. Foul Messianic Grace