• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Zonaria - Arrival Of The Red Sun
Jaar van release: 2012
Label: Listenable Records
Zonaria - Arrival Of The Red Sun
Al bij de release van het debuutalbum Infamy And The Breed droeg de melodieuze deathmetalband Zonaria een belofte in zich. Die kwam er bij dat debuut en het snel hierop volgende The Cancer Empire nog niet volledig uit, ondanks de onmiskenbaar aanwezige kwaliteiten. Beide albums stonden vol met vet klinkende, licht futuristische death metal met flink wat invloeden van Mors Principium Est, Scar Symmetry en Hypocrisy. Qua performance doet de band vooral denken aan namen als Behemoth en Crionics.

Gewapend met een flinke portie live-optredens en een bak ervaring, verscheen eerder dit jaar het belangrijke derde album van Zonaria. Het beestje heeft de naam Arrival Of The Red Sun meegekregen. Na twee aardig ontvangen albums wordt het tijd om écht te knallen, moet de band gedacht hebben, want vanaf het titelnummer waarmee wordt geopend, krijgt de luisteraar een flinke opdonder. De moddervette productie, het bombastische toetsenwerk en de loodzware, bulderende (en tegelijkertijd verrassend transparante) grunt van frontman Simon Berglund zorgen voor een overdonderend totaalgeluid.

Gelukkig is de fantastische productie niet bedoeld om de aandacht af te leiden van een stel ongeïnspireerde composities. Integendeel: het vele touren van Zonaria lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. De band musiceert niet alleen strakker dan ooit, er zijn ook nog eens behoorlijke compositorische stappen gezet. Er wordt voortdurend gestrooid met epische, meeslepende, Hypocrisy-achtige melodielijnen. De invloed van Hypocrisy is ook terug te horen in de melodieuzere, ietwat tragere nummers als Silent Holocaust (dat mij doet denken aan het eersteklas album The Arrival door zijn slepende, enerverende melodielijnen) en Desert Storms (luister maar eens naar de epische, semi-cleane zanglijnen).

Het absolute hoogtepunt is echter toch wel het alles verzengende The Blood That Must Be Paid, dat in het refrein zelfs aan het geweldige Ex Deo doet denken. Wat een enorm stoer nummer is dit geworden! Arrival Of The Red Sun is dan ook een enorm gaaf, hedendaags klinkend werkstuk, waarin Zonaria erin geslaagd is om tien vette, imponerende composities neer te pennen. Dit gaat live ongetwijfeld voor zwiepende hoofden zorgen!

1. Arrival Of The Red Sun
2. Silent Holocaust
3. Gunpoint Salvation