Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

Beardfish - The Void
Jaar van release: 2012
Label: InsideOut Music

Beardfish - The Void

Het is al een aantal jaren geleden dat ik een album van Beardfish hoorde, maar dat zegt meer over mij dan over dit Zweedse viertal, want sinds hun start in 2001 is The Void het zevende studioalbum. Deze mannen maken heerlijke progressieve rock van hoge kwaliteit in de traditie van de jaren zeventig met referenties naar bands en musici als King Crimson, Genesis, Yes en Frank Zappa. Maar Beardfish is veel meer dan een optelsom van muzikale invloeden uit het verleden. Ze hebben een zeer uniek en eigen geluid, dat in de loop der jaren steeds meer een metalgeluid is geworden, maar nog altijd herkenbaar is als Beardfish.

Op voorganger Mammoth uit 2011 wilden ze al een meer metalgeluid, maar dat was nog niet geheel naar tevredenheid, dus doen zeer op dit nieuwe The Void nog een tandje bovenop met een geweldig resultaat. Direct na het intro komt je een muur van geluid tegemoet die overweldigt. Een waar genot om je mee mee te laten slepen. Gelukkig hebben ze nog altijd oog gehouden voor de nodige variatie, want binnen dit hardere kader is er veel ruimte voor spannende rustigere delen die soms in een vorm gegoten zijn van soundscapes die zo typerend zijn voor de progrock van de jaren zeventig. In Turn To Gravel wordt de luisteraar verrast op referenties aan King Crimson uit de jaren tachtig, en zo zijn er meer knipogen te vinden naar groepen die deze mannen geïnspireerd hebben.

Het vocaalloze Seventeen Again is een aardig jazzriedeltje, en zo tegen het einde van deze plaat is het tijd voor volgt het grootse zestien minuten durende Note. Zonder dat je het merkt zo spannend, klokt dit album net als voorgangers in op bijna tachtig minuten. Nergens verslapt de aandacht voor detail, en momenten van verveling zijn tijdens het luisteren van deze plaat dan ook ver te zoeken. Beardfish is er met The Void wederom in geslaagd een ijzersterke plaat neer te zetten. En dat in een tempo van uitgaven waar veel andere bands nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Tracklist:
1. Intro (By Andy Tillison)
2. Voluntary Slavery
3. Turn To Gravel
4. They Whisper
5. This Matter Of Mine
6. Seventeen Again
7. Ludvig & Sverker
8. He Already Lives In You
9. Note
10. Where The Lights Are Low

Score: 85 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 31 augustus 2012

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.