Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Beardfish - The Void
Jaar van release: 2012
Label: InsideOut Music

Beardfish - The Void

Het is al een aantal jaren geleden dat ik een album van Beardfish hoorde, maar dat zegt meer over mij dan over dit Zweedse viertal, want sinds hun start in 2001 is The Void het zevende studioalbum. Deze mannen maken heerlijke progressieve rock van hoge kwaliteit in de traditie van de jaren zeventig met referenties naar bands en musici als King Crimson, Genesis, Yes en Frank Zappa. Maar Beardfish is veel meer dan een optelsom van muzikale invloeden uit het verleden. Ze hebben een zeer uniek en eigen geluid, dat in de loop der jaren steeds meer een metalgeluid is geworden, maar nog altijd herkenbaar is als Beardfish.

Op voorganger Mammoth uit 2011 wilden ze al een meer metalgeluid, maar dat was nog niet geheel naar tevredenheid, dus doen zeer op dit nieuwe The Void nog een tandje bovenop met een geweldig resultaat. Direct na het intro komt je een muur van geluid tegemoet die overweldigt. Een waar genot om je mee mee te laten slepen. Gelukkig hebben ze nog altijd oog gehouden voor de nodige variatie, want binnen dit hardere kader is er veel ruimte voor spannende rustigere delen die soms in een vorm gegoten zijn van soundscapes die zo typerend zijn voor de progrock van de jaren zeventig. In Turn To Gravel wordt de luisteraar verrast op referenties aan King Crimson uit de jaren tachtig, en zo zijn er meer knipogen te vinden naar groepen die deze mannen geïnspireerd hebben.

Het vocaalloze Seventeen Again is een aardig jazzriedeltje, en zo tegen het einde van deze plaat is het tijd voor volgt het grootse zestien minuten durende Note. Zonder dat je het merkt zo spannend, klokt dit album net als voorgangers in op bijna tachtig minuten. Nergens verslapt de aandacht voor detail, en momenten van verveling zijn tijdens het luisteren van deze plaat dan ook ver te zoeken. Beardfish is er met The Void wederom in geslaagd een ijzersterke plaat neer te zetten. En dat in een tempo van uitgaven waar veel andere bands nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Tracklist:
1. Intro (By Andy Tillison)
2. Voluntary Slavery
3. Turn To Gravel
4. They Whisper
5. This Matter Of Mine
6. Seventeen Again
7. Ludvig & Sverker
8. He Already Lives In You
9. Note
10. Where The Lights Are Low

Score: 85 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 31 augustus 2012

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.