• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Beardfish - Sleeping In Traffic: Part Two
Jaar van release: 2008
Label: InsideOut Music

Vorige jaar bracht het Zweedse Beardfish Sleepin In Traffic: Part One uit. Het logische vervolg daarop is Sleepin In Traffic: Part Two wat nu in de winkels te vinden is. Het thema wat deze progressieve rockact gekozen heeft, is een complete dag uit het leven van een willekeurig persoon. Waar het eerste deel verhaalde over het dagdeel van de persoon om wie het album draait, gaat het op deel twee om het nachtleven.

Niet dat de muziek nu direct zo duister is. In tegendeel zelfs. De zes echte songs die dit nummer telt wanneer je het begin en het einde weglaat als respectievelijk intro en outro, hou je zes nummers over die zeer helder in het gehoor liggen. Dit komt vooral door lichte zang van vocalist en keyboardspeler Rikard Sjöblom die een heel oprecht en vriendelijk stemgeluid heeft. Muzikaal gezien leent Beardfish van alle progressieve acts die sinds de jaren zeventig het licht hebben gezien, en het is dan ook een feest voor herkenning voor iedereen die een beetje bekend is met wat er zoal aan progressief geluid te vinden is.

Het meest in het oog springend is de gestileerde raarheid van Frank Zappa, hoewel Yes, Genesis, Gentle Giant en Camel een belangrijke rol lijken te hebben gespeeld in de muzikale ontwikkeling van deze Zweden. Een nummer als South Of The Border zou niet hebben misstaan op een album van meester Frank Zappa zelf. Het eclectische, de rare tussenpozen, breaks en aparte vocalen in de zes nummers zijn een waar genot, maar aan de andere kant verliezen ze wat van hun spontaniteit doordat ze zo sterk aan andere artiesten doen denken. Grote hoogtepunt van het album is het epische Sleeping In Traffic dat maar liefst een half uur in beslag neemt en waarin de solo’s en stijlen je rond de oren vliegen. Het is aardig dat het een half uur duurt, maar het had net zo goed opgesplitst kunnen worden in aparte nummers. Leuk is het wel, en het laat goed horen hoe bedreven de muzikanten zijn in hun kunnen.

De nieuwste van Beardfish Sleepin In Traffic: Part Two is een leuke plaat geworden waar eigenlijk alleen op aan te merken valt, dat er wel erg veel gekeken is naar wat andere muzikanten de afgelopen veertig jaar ten gehore hebben gebracht. Dat heeft wel als voordeel dat er heel wat te ontdekken valt op deze plaat en wellicht wegen opent naar oude meesters zoals Frank Zappa voor hen die daar nog niet bekend mee zijn. Het nummer South of The Border zit tekstueel en muzikaal zo goed in elkaar, dat het alleen al bijna de moeite van het kopen waard is.

1. As The Sun Sets
2. Into The Night
3. The Hunter