15-06-2021

Countess - On Wings Of Defiance
Jaar van release: 2011
Label: Barbarian Wrath
Countess - On Wings Of Defiance
De Nederlandse cultband Countess ploegt alweer decennia lang door met zijn authentieke en volstrekt niet in deze tijd passende (en juist daarom vaak zo charmante) mengeling van black metal en heroïsche heavy metal. Na het sterke Blazing Flames Of War ben ik de activiteiten van Orlok, sinds 1995 het enige lid van Countess, enigszins uit het oog verloren, maar de beste man is stug doorgegaan met het uitbrengen van nieuwe albums.

Het vorig jaar verschenen On Wings Of Defiance is zelfs alweer nummer dertien. Zolang Countess echter platen als On Wings Of Defiance blijft maken, zie ik geen enkele reden om de gestage stroom aan releases te bekritiseren. Want hoewel dit album natuurlijk niet echt grote veranderingen ten opzichte van zijn voorgangers laat horen, is de specifieke niche waarin Countess opereert nu ook niet bepaald groot. In die zin is Countess dan ook absoluut nog relevant.

De stoere, stuwende opener Where Eagles Die voelt als een warm bad. Het knarsende kraaiengekrijs van Orlok, de rauwe, maar verrassend melodieuze riffs en de snerpende, maar met gevoel gespeelde solo’s: het zijn de gebruikelijke Countess-elementen waaraan de band voor een groot deel zijn charme ontleent. Die elementen zijn ook hier weer rijkelijk vertegenwoordigd, met name in degelijke nummers als het Manowariaanse strijdlied I Am The Infidel, Let The River Run Red en At The Hot Gates I Stand.

Toch schudt Orlok ook een aantal verrassingen uit zijn mouw. Zo zijn de bewerking van het traditionele Ierse lied Foggy Dew en het opvallende, trage Invictus (dat haast als een soort pianoballad begint en daarbij de grens van de kitsch toch wel even gevaarlijk dicht nadert) niet bepaald alledaagse Countess-nummers. Afsluiten met een cover van Venom (In League With Satan) is daarentegen weer geen verrassing, maar ook hier komt Countess prima mee weg. On Wings Of Defiance is een plaat die nauwelijks promotie behoeft, maar zijn weg vanzelf zal vinden naar het publiek dat dit kan waarderen.

1. Where Eagles Die
2. I Am The Infidel
3. Let The River Run Red