Red Sparowes - The Fear Is Excruciating, But Therein Lies The Answer
Jaar van release: 2010
Label: Conspiracy Records
Het is in de postrock- en postmetalgenres gebruikelijk om met lange, vreemde bandnamen en albumtitels op de proppen te komen, maar Red Sparowes - de instrumentale formatie rondom Isis-gitarist Clifford Meyer – maakt het wel heel bont met de walgelijk pretentieuze albumtitel The Fear Is Excruciating, But Therein Lies The Answer. Dat is zelfs nog niets vergeleken met de gemiddelde songtitels op hun voorganger Every Red Heart Shines Toward The Red Sun. Hoewel het echter gemakkelijk is om Red Sparowes als pretentieus intellectueel geneuzel af te doen, weet de band muzikaal gezien al jarenlang aardig wat indruk te maken.

Zo was het vorige album al een indrukwekkend assemblage van instrumentaal postmetalgeweld, kalme akoestische passages en sfeervolle ambient-ondertonen. Op dit uit 2010 stammende derde album trekt de band die lijn door. De instrumentale soundscapes die Red Sparowes produceert, zijn zonder meer imponerend. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar er zijn niet ontzettend veel bands die in staat zijn om dit soort muziek boeiend te houden. De nummers lopen bovendien op natuurlijke wijze in elkaar over, waardoor dit album als één uitgebreid nummer luistert.

Het is goed te horen dat de afzonderlijke bandleden veel ervaring in dit genre hebben. Er wordt naar hartenlust gespeeld met dynamiek door middel van subtiele wisselingen in tempo en volume. Red Sparowes weet vooral tijdens de wat rauwere, stevigere passages echt te overtuigen. Zo klinken nummers als In Illusions Of Order en vooral het noisy Giving Birth To Imagined Saviors simpelweg fantastisch en meeslepend. In vergelijking met andere (instrumentale) postrockbands klinkt Red Sparowes hier en daar echter ook psychedelischer, zoals het zweverig beginnende A Swarm en het uit prachtig gitaarwerk bestaande A Mutiny (wat mij betreft het beste nummer op het album) laten horen.

Dit soort zaken geeft de band een beetje een eigen gezicht mee in een genre waarin dat behoorlijk moeilijk is. Tegelijkertijd slaagt Red Sparowes er op dit album echter niet in om me als luisteraar ook zo mee te slepen als bijvoorbeeld een band als Explosions In The Sky of Mono wel lukt. The Fear Is Excruciating, But Therein Lies The Answer is desondanks gewoon een prima album geworden, waar iedere genreliefhebber mee uit de voeten zal kunnen. Met Every Red Heart Shines Toward The Red Sun heeft de band echter bewezen tot meer in staat te zijn.

1. Truths Arise
2. In Illusions Of Order
3. A Hail Of Bombs