• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Jaar van release: 2010
Label: Profound Lore Records
Agalloch - Marrow Of The Spirit
Het Amerikaanse Agalloch behoort niet tot de meest productieve bands die er rondlopen, maar levert wel met ieder album kwaliteit af. De met grote tussenpozen verschenen eerste drie albums van deze atmosferische folk/dark metal-sensatie kenden namelijk één constante: het muzikale vakmanschap, waaruit liefde voor muziek en oog voor detail spreken. Het in 2006 verschenen Ashes Against The Grain was wat mij betreft een van de absolute muzikale hoogtepunten van dat jaar: een briljant album waarin folk metal, dark metal, post-rock en ambient tot een naadloos geheel verwerkt werden. De verwachtingen voor het eind vorig jaar verschenen Marrow Of The Spirit waren dus op zijn zachtst gezegd hooggespannen.

Het album begint vertrouwd met een prachtig intro, waarin natuurgeluiden van vogels en een kabbelende beek samensmelten met een weemoedig klinkende cello. Al bij het eerste nummer, Into The Painted Grey, zullen veel luisteraars even moeten slikken bij de op het eerste gehoor chaotisch overkomende blastbeats. Al snel wordt duidelijk dat het tempo op dit album een stuk hoger ligt dan voorheen. De bezwerende riffs in combinatie met de voortratelende drums roepen bij vlagen zelfs een soort Wolves In The Throne Room-achtige 'vibe' op. Toch blijkt dat het album na meerdere aandachtige luisterbeurten veel minder chaotisch is dan een oppervlakkige eerste kennismaking doet vermoeden. Na verloop van tijd vallen dan ook steeds meer details op hun plek.

In zekere zin doet Marrow Of The Spirit mij denken aan het album The Gathering Wilderness van Primordial. Net als dat album is ook hier de sound rauwer en minder gepolijst dan normaal gesproken bij beide bands het geval is. Hoewel de typische, adembenemende, melancholische schoonheid van de vorige albums ook op Marrow Of The Spirit terug is te vinden, moet je er als luisteraar ditmaal wel iets meer moeite voor doen.

Een goed voorbeeld daarvan is het bijna twintig minuten klokkende Black Lake Nidstång, een op het eerste gehoor redelijk ontoegankelijk nummer dat veel zwaarder en ‘doomier’ klinkt dan de andere nummers (met een grote rol voor beklemmende ambientpassages). Het epos ontpopt zich echter tot het mooiste nummer op dit album. Een aparte vermelding verdient ook de tranentrekkend mooie afsluiter To Drown, die naar een zinderende climax opbouwt en door zijn schitterende cellowerk herinnert aan de sublieme, hartverscheurende postrock van Mono.

Gelukkig is er ook veel hetzelfde gebleven. De prachtige, uitgesponnen composities, bijvoorbeeld, of het sublieme melodieuze gitaarwerk, maar vooral ook de algehele klasse die de band uitstraalt. Marrow Of The Spirit is net als zijn voorgangers – en misschien nog wel meer - een album voor muzikale fijnproevers. Het album geeft zich niet makkelijk gewonnen, maar er valt genoeg fraais te ontdekken. Wat mij betreft blijft het album net iets achter bij zijn voorganger Ashes Against The Grain, maar desondanks staat Agalloch in vergelijking met veel andere bands op eenzame hoogte.

1. They Escaped The Weight Of Darkness
2. Into The Painted Grey
3. The Watcher's Monolith
4. Black Lake Nidstång
5. Ghosts Of The Midwinter Fires
6. To Drown

Score: 89 / 100

Toegevoegd: 19 januari 2011

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Reactie van scorpion op 19-01-2011 om 22:58u
Score: 95 / 100

top album weer!

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Reactie van Metal Meepy op 19-01-2011 om 23:01u
Score: 100 / 100

Ik had - moet ik tot mijn schaamte bekennen - tot 2e kerstdag 2010 nog nooit van Agalloch gehoord. Daarom konden mijn verwachtingen ook niet hooggespannen zijn. Ik had die kerstdag niks anders te doen, dus ik typte in Google maar eens de zoekterm "best metal albums of the decade" in. Komt daar tot mijn verbazing toch wel erg vaak de naam Agalloch naar boven borrelen. Interessant was ook dat 'Marrow of the Spirit' net uit bleek te zijn, en dat stond ook nog eens verdacht vaak in de top 10 van wel heel veel jaarlijstjes op internet. En ook nog eens heel vaak op de eerste plaats...

Goed, 'Marrow of the Spirit' maar eens illegaal gedownload... en eens aan een flink luisteronderzoek onderworpen...

Ik kan heel kort zijn: vanaf die 2e kerstdag staat mijn 'muziek'-leven helemaal op z'n kop. Ik was totaal - maar dan ook TOTAAL - overdonderd! Nooit gedacht dat ik meer dan 15 jaar na Anathema's Pentecost III nog eens zo'n muzikale mep op m'n kop zou krijgen. Geweldig! Twee weken lang, de hele dag, soms tot diep in de nacht, niets anders meer geluisterd. Woorden schieten simpelweg te kort.

In 'Marrow' hoor ik zo ontzettend veel dat het me nog steeds duizelt. Veel van mijn favoriete bandjes lijken plots langs te dobberen in de brouwsels van Agalloch: ik hoor Bathory, wat hele oude Dark Tranquillity, Elend, The 3rd And The Mortal, Enslaved, uiteraard Anathema, en soms ook wat Phlebotomized ten tijde van Skycontact. En dan niet als een soort simpele plagiaat, maar op elk moment beter dan al die bandjes (voor mij althans) ooit geweest zijn... En dan voegen ze er ook nog een geheel eigen 'gevoel' aan toe. Wat een schok!... Wat geweldig!

Inmddels ligt zo'n beetje de hele discografie van Agalloch hier als legale CDs naast me, inclusief 'The White EP', en zelfs 'The Compendium Archive'. Echt, ik ben verslaafd! En de hier besproken CD 'Marrow' steekt zomaar nog eens meters boven al Agalloch's eigen genialiteit uit! Wat een schok... Wat geweldig...!

Conclusie: voor mij is een her-ijking van mijn CD collectie vereist. Marrow of the Spirit staat fier op nummer 1 - en het zou me verbazen als dat ooit nog eens gaat veranderen.

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Reactie van Jeroen op 19-01-2011 om 23:14u

Ik vind het een aardige plaat, maar de blastbeats en het gebrek aan echt memorable momenten doen mij toch beslissen dat dit veruit het minste Agalloch album tot nu toe is. En ja, ik heb er vaak naar geluisterd.

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Reactie van Rein op 20-01-2011 om 22:32u

Best aardig album maar mijlen verwijderd van hun meesterwerk The Mantle.

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Reactie van Bakema NL op 21-01-2011 om 16:46u

Ik kan er nog niet helemaal over oordelen, heb slechts de eerste 2 nummers kunnen beluisteren.....intro is weer sfeervol en daarna gaat het inderdaad behoorlijk los, zeer stevig voor Agalloch's doen zeg maar, maar het bevalt me prima. The mantle vind ik zelf tot nu toe hun allerbeste werk, wat een weergaloze cd is dat.....sowieso een van mijn favorieten ooit. Eens kijken wat deze cd gaat doen als ik hem ettelijke malen geluisterd heb. Goed zal hij zeker zijn, want Agalloch staat echt op eenzame hoogte met hun muziek.

Agalloch - Marrow Of The Spirit
Reactie van Jeroen op 22-01-2011 om 12:44u

Wat mij nog het meest stoort is het totale gebrek aan strakheid tijdens de hardere stukken. Als je dan blastbeats gebruikt, speel ze dan op z'n minst strak en niet zo ongecontroleerd en zwabberend. Op zich heb ik niets tegen wat meer black metalinvloeden, maar Agalloch blinkt gewoon uit in het scheppen van sfeer en niet zozeer in strak spel. Maak van die sterke punten dan iets gaafs. Hoewel Agalloch de concurrentie nog wel achter zich laat, blijf ik van mening dat er veel meer in had gezeten.

Agalloch - Marrow Of The Spirit