Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kauan - Tietäjän Laulu
Jaar van release: 2008
Label: BadMoodMan Music

Kauan - Tietäjän Laulu

Het zal menigeen, net als mij, regelmatig overkomen dat je een band niet gelijk vanaf het eerste album ontdekt. Dit overkwam mij bijvoorbeeld bij Kauan. Gisteren echter, kreeg ik tot mijn grote verbazing de voorlaatste cd van Kauan ter review. En dat terwijl ik hun laatste schijf al een paar maanden terug heb beschreven. Lichtelijk verward plaatste ik dus daarnet de op een na nieuwste plaat van Kauan, Tietäjän Laulu in mijn cd-speler om er alsnog een stukje over te schrijven.

Tietäjän Laulu dus. In het Fins betekent het zoiets als 'het lied van de profeet'. Van voorspellende krachten mag deze schijf inderdaad wel beticht worden. De zes nummers tellende schijf bevat uitgerekte nummers waarvan de kortste maar liefst zes minuten. Daarmee past deze schijf chronologisch zeer goed tussen het vorige album Lumikuuro (waar nog heel wat nummers van 'normale' lengte op staan) en het laatste Aava Tuulen Maa dat (op de intro van vijf minuten na) voorzien is van tracks die allemaal over de tien minuten klokken. Maar niet alleen qua songlengte is Tietäjän Laulu een overgangsalbum te noemen.

Ook op muzikaal vlak is er een ontwikkeling waar te nemen. Als je de drie albums in volgorde naast elkaar legt, is Kauan namelijk geleidelijk minder black metal gaan maken en is de band zich meer gaan richten op lichtvoetige ambient passages met klassieke invloeden. Zweverige dromerige muziek waarin regelmatig ruimte is voor de ietwat ielig klinkende piano en de trommelvliesstrelende viool. Lichtjes op de achtergrond verschijnt dan af en toe die scheurende black metalgitaar en hoewel de vocalen meestal te omschrijven zijn als rustig gesproken folkachtige stemmen, bevindt zich op deze plaat onder andere in het nummer Prozrachni Cvetok ook nog wat gegrunt in traditionele black metalstijl. Ook hier overigens in traaglogge, 'gesproken' vorm.

Terugkomend op de titel van deze schijf is er duidelijk sprake van een voorspelling van de opvolger. Een opmars naar wat we thans kennen onder de naam Aava Tuulen Maa. Tietäjän Laulu scoort dan ook niet hetzelfde hoge cijfer als ik aan de opvolger gaf. Het is echter wel een relaxte schijf en zeker voor diegenen die interesse hebben in het ontwikkelingsproces van deze band, is deze schijf een must.

1. Vmesto Slez
2. Kyynelten Sijaan
3. Pesnja Materi