• Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Impious - Death Dominiation
Jaar van release: 2009
Label: Metal Blade Records

Impious - Death Dominiation

Impious mag intussen geen onbekende meer zijn voor de doorgewinterde liefhebber van het death metal-genre. Met de vorige twee albums Hellucinate en Holy Murder Masquerade verwierven zij een solide plek in de subtop van de melodieuze death en het contract bij Metal Blade heeft de heren absoluut geen windeieren gelegd. De nieuwe herrieschijf verschijnt dan ook eind deze maand op dat label.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de Zweden zijn een nogal andere koers gaan varen. De Zweedse melodieën zijn verruild voor snelle brute death. Tere kinderzieltjes worden één voor één genadeloos de pan in gehakt op het niet zo origineel getitelde Death Domination. Van originaliteit moet Impious het trouwens sowieso niet echt hebben op deze plaat, maar daar is het het vijftal ongetwijfeld ook niet om te doen geweest. In dat opzicht is die titel zeer goed geplaatst.

Vooral drumbeest Mikael Norén laat zich helemaal gaan. Mede door zijn prominente aanwezigheid in de mix is hij de geluidsbepalende factor. Hoewel het tempo in nummers als Rostov Ripper en As Death Lives In Me gelukkig even teruggeschroefd wordt om even op adem te komen, wordt deze plaat gedomineerd (letterlijk) door rammendsnelle death. De snarenplukkers zijn wat dat betreft meer begeleidend hoewel de rake heavy metal-achtige solo's er niet om liegen.

Brulaap Martin Åkesson brengt een vrij monotone grunt en de gastvocalen van Johan Lindstrand (One Man Army) en Andreas Nilsson (Hope Over Fear) voegen daar helaas weinig aan toe. Mikael Norén laat wel nog even weten dat de teksten naar een geheel nieuw niveau zijn gebracht. We zullen hem dan maar op zijn woord vertrouwen, want er is geen hout van te verstaan. Dit alles mag de pret echter niet drukken, want meneer Åkesson verstaat zijn vak en heeft zijn zaakjes gewoon goed op orde. Het klinkt allemaal als een klok en wat dat betreft is er een ruimschoots voldoende plaat uitgespuugd.

De eerdergenoemde nieuwe koers is nou niet echt wat ik aan zag komen bij Impious, maar in deze tijd waarin het deathgenre nogal overspoeld wordt door 'dertien in een dozijn'-deathcore mag dit met recht een verademing genoemd worden. Niet dat er met deze plaat een echte doorbraak te verwachten is voor Impious. Daarvoor ontbreekt het te veel aan originaliteit. Maar de plaats in de subtop is met Death Domination absoluut veilig gesteld en op basis hiervan moet een uitermate goede tour te boeken zijn. Ik raad dan ook iedere deathfan aan om deze plaat te kopen. Hij hoort thuis in je collectie.

1. Abomination Glorified
2. The Demand
3. I Am The King