• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Ars Diavoli - The Abscence Of Light
Jaar van release: 2006
Label: Debemur Morti Productions

Ars Diavoli - The Abscence Of Light

Nog een beetje een nieuweling in naam, maar zeker niet in ervaring, is de Portugese black metalband Ars Diavoli. Dik een jaar geleden bracht deze eenmansband van Villkacis (Malleus) zijn eerste release uit: een 4-way split met een aantal andere Portugese black metalbands. Maanden later volgde zijn enige andere release: de demotape The Abscence Of Light. Wederom een goede aanwinst voor Debemur Morti Productions, die wel raad weten met dit soort black metal.

Villkacis laat ons in ruim 22 minuten horen wat hij in huis heeft en dat is niet mis. Het openingsnummer Essência Corrompida zet een duistere sfeer neer, die op de rest van de tape verder uitgediept wordt. Aanstekelijke gitaarpartijen zorgen voor een sfeertje met een lichtelijk melancholische ondertoon en dit wordt benadrukt door het rustige tempo waarop gespeeld wordt. Villkacis’ zang is rauw, erg schor en ligt niet al te nadrukkelijk in de mix, waardoor muziek en zang elkaar goed aanvullen. Uitschieters in zang, muziek en tempo zorgen voor de nodige afwisseling, waardoor je aandacht niet vaak verslapt.

Niet vaak, maar het komt voor. Iets meer afwisseling had dan ook wel gemogen van mij, zowel in de nummers, als onderling. In de eerste helft van de demo zit de afwisseling voornamelijk in het verschil in geluid tussen Essência Corrompida en Penúria, maar Human Mass Suicide gaat helaas op dezelfde manier verder als zijn voorganger, al doet een kleine introductie je even anders geloven. Het laatste nummer Horizonte Perdido is heel anders van toon, maar dit blijkt een instrumentele, ambient-achtige outro te zijn, waarna je toch met een klein gevoel van teleurstelling blijft zitten: dit had beter gekund.

Ars Diavoli’s The Abscence Of Light is al met al een redelijke demo te noemen, maar wel eentje die hoop voor de toekomst geeft. Als Villkacis wat werkt aan zijn songwriting, dan kan hier in de toekomst nog wel eens iets moois uit voortkomen.

1. Essência Corrompida
2. Penúria
3. Human Mass Suicide (mp3)