• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Ars Diavoli - Pro Nihilo Esse
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Ars Diavoli - Pro Nihilo Esse

Vorig jaar kwam het Portugese Ars Diavoli langs, op een drieluik dat wij van Debemur Morti Productions mochten recenseren. Over The Abscence Of Light was ik toentertijd redelijk te spreken, maar ook was het duidelijk de minste van de drie demo’s. Vorig jaar deed Ars Diavoli een nieuwe gooi naar de roem, toen Villkacis zijn eerste album Pro Nihilo Esse uitbracht.

Op Pro Nihilo Esse laat hij duidelijk horen een goede ontwikkeling doorgemaakt te hebben. De wanhopige en terneergeslagen sfeer, waar op de demo in verte iets van te merken was, is op het album prominent aanwezig en wordt uitstekend uitgediept. Zoals de gebruikelijke, depressief aandoende black metal, klinkt het nieuwe werk van Ars Diavoli echter niet. Doordat er soms lichte invloeden uit de meer klassieke black metalstijlen doorklinken en de toon af en toe van terneergeslagen naar hoopvol gaat, heeft Villkacis redelijk wat dynamiek in zijn muziek gebracht, wat de herluisterbaarheid zeer ten goede komt. Ook dromerige melodieën werken hier sterk aan mee.

Toch is er ook de nodige kritiek op Pro Nihilo Esse te leveren. Kritiek die je van mij ongetwijfeld vaker gelezen hebt over deze stijl van black metal, maar het moet toch gezegd worden. Pro Nihilo Esse is namelijk aan de eentonige kant. Nu is dat een gemis wat erg vaak voorkomt bij dit soort treurige en langslepende black metal, maar omdat er ook een handvol bands zijn die deze muziek wel degelijk tot een succes weten te brengen, geef ik het toch enige aandacht. Het schijnt kennelijk erg moeilijk te zijn om melancholisch klinkende black metal te maken, die ook nog eens interessant is. Al lijken en Italianen daar totaal geen moeite mee te hebben.

Ik dwaal af. Het bovenstaande mag best gerelativeerd worden, in het geval van Ars Diavoli. In vergelijking met andere bands van dit type, scoort Villkacis namelijk bovengemiddeld. Als je daarbij ook nog in overweging neemt dat hij een behoorlijk positieve ontwikkeling doorgemaakt heeft, kan een forse voldoende ondanks de kritiek niet uitblijven.

1. Angústia Sufocante
2. Ira Auto-Infligida
3. Pro Nihilo Esse