• Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Jordan Rudess - The Road Home
Jaar van release: 2007
Label: Magna Carta Records

Jordan Rudess - The Road Home

Progfans en Dream Theater-adepten opgelet, want Jordan Rudess, vooral bekend als keyboardspeler van eerdergenoemde band, brengt een nieuw soloalbum uit. The Road Home is de titel van het nieuwste schijfje dat hij aan zijn inmiddels immense discografie toe voegt. Op dit album bewerkt hij een aantal progrockklassiekers die van invloed op hem zijn geweest. Hierbij wordt zijn keyboardspel ondersteund door tal van bekende gastmuzikanten.

Vol enthousiasme wordt er geopend met een flitsende versie van Genesis’ Dance on A Volcano met als zanger niemand minder dan Neal Morse. Kip Winger en Nick D’Virgilio laten hun zangkunsten horen in een opgepoetst Sound Chaser origineel van Yes. Kip Winger is nog eens te horen in Gentle Giant’s Just The Same. Als intermezzo krijgen we een twee eigen creaties van Jordan Rudess, en afgesloten wordt er met het epische Tarkus van Emerson, Lake & Palmer waarin Kip Winger en Steven Wilson hun gezicht laten zien. Buiten al die gastvocalisten doen ook gitaristen ed Wynne en Ron ‘Bumblefoot’ Thal hun intrede in dit virtuoze spektakel waarin het keyboardspel van Rudess zelf de boventoon voert. Het is immers zijn soloalbum. Er valt weinig op te merken aan de interpretaties van deze klassiekers. De productie is vlekkeloos en het spel evenzeer. De diverse musici waaraan Rudess op dit album de leiding geeft, behoren niet voor niets tot de besten van de wereld.

Progfanaten kunnen zich aan dit album geen buil vallen. De muziek wordt enthousiast en enorm virtuoos gebracht. De enige momenten dat het wat inzakt, zijn tijdens de piano medley en gedurende Piece of The π. Gelukkig sluit Rudess vervolgens af met het fenomenale Tarkus. Verwacht echter geen Dream Theater-taferelen zoals af en toe het geval is op het solowerk van James Labrie, want daar lijkt dit in de verste verten niet op.

1. Dance on A Volcano
2. Sound Chaser
3. Just The Same