• Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Hellyeah - Hellyeah
Jaar van release: 2007
Label: Epic Records
Hellyeah - Hellyeah
Hellyeah is the ultimate metal supergroup. Ja, promoboys kunnen soms wel eens ietwat overdrijven. Natuurlijk is het leuk dat ex-Pantera drummer Vinnie Paul samen met zijn maatjes Chad Gray en Greg Tribbett van Mudvayne een nieuwe band heeft opgericht. Maar om nu van een grootste collaboratie te spreken, is ook weer overdreven. Hellyeah wordt voor de rest gecomplementeerd door Nothingface leden Jerry Montano (die inmiddels al weer uit de band is) en Tom Maxwell.

De heren laten op dit debuut een door whisky doordrongen en door wiet aangetaste vorm van groovy rock horen. Vinnie Paul legt een swingende basis waarop lekker smeuïg gitaarwerk is geplaatst. De muziek doet wel wat aan Pantera denken, maar is meer speels en er is ook veel meer pure rock in de sound verwerkt. De grote verrassing is echter zanger Chad Gray die tot mijn verbazing gewoon een goed zanger blijkt te zijn. Ik zal toch maar eens die Mudvayne albums een nieuwe kans geven.

Vooral het eerste deel van de plaat is erg sterk. Het titelnummer is gewoon stoer, de eerste single You Wouldn’t Know is zeer pakkend en hitgevoelig en de navolgende vier songs swingen als negerintentetten. Daarna zakt het niveau wat in en is de opwinding een beetje zoek. Niettemin is dit album een stuk sterker dan ik had verwacht en mogen ze er van mij over een paar jaar een Part II aan vast breien. De band zal echter niet wereldwijd gaan touren omdat Mudvayne aan een nieuwe plaat aan het werken is, Nothingface gaat optreden en Vinnie Paul gaat zich bezig houden met Big Vin Records. Jammer, want dit lijkt me een erg goede festivalband.

1. Hellyeah
2. You Wouldn't Know
3. Matter of Time