26-11-2020

Rose Tattoo - Pain
Jaar van release: 2002
Label: SPV / Steamhammer Records
Rose Tattoo - Pain
Rose Tattoo heeft in de begin jaren tachtig een aantal legendarische albums gemaakt zoals Rock 'n' Roll Autlaws en Assault And Battery. Hun laatste album stamt uit 1982 (Scarred For Life) en nu 20 jaar later is er pas een nieuwe cd! Ze kwamen in 1999 weer bij elkaar voor een Europese tour en het vuur begon weer aardig te branden om wat nieuw materiaal op te nemen. 16 nummers zijn er maar liefst opgenomen. De eerste luisterbeurten vond ik dat wel erg veel. Maar na 20 jaar zonder cd's van de band, is dit natuurlijk een prima aantal.

Wat valt er over de songs te vertellen? Het is rock 'n' roll in zijn puurste vorm (wat doet het dus eigenlijk op metalfan? Ach, goede muziek is goede muziek). Up-tempo songs als Black Magic, Someone To Fuck en One More Drink With The Boys worden steevast afgewisseld door mid-tempo songs als House Of Pain, Hard Rockin' Man en Heat Of The Moment. Elk nummer zit vol met lekkere, bluesy solo's. In sommige wordt gebruik gemaakt van een slide-gitaar, die het beste tot z'n recht komt in The Devil Does It Well. Dit is dan ook het beste nummer van de cd. Een andere favoriet van mij is Heat Of The Moment. Maar dit had net zo goed een ander kunnen zijn. Er staan namelijk geen slechte nummers op Pain.

Deze cd is verder gewoon verplichte aanschaf voor fans van bands als AC/DC en Normaal (jawel!). Lekkere rauwe zang en de teksten zijn erg goed (voor de normale arbeiders van het land die iedere dag hard ploeteren om zo hun gezin te kunnen onderhouden). Ruim 56 minuten rock 'n' roll zonder ergens een minpuntje te ontdekken. Rose Tattoo is dus weer terug! En we zijn nog lang niet van ze af, want ze schijnen alweer aan een volgende cd te werken. Ik kijk daar dus naar uit!

De tracklist:
1. Black Magic
2. The Devil Does It Well