• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Dionysus - Fairytales And Reality
Jaar van release: 2006
Label: AFM Records
Dionysus - Fairytales And Reality
De Griekse God van de Wijn, de droomman voor velen, man en vrouw. Dionysus is een krachtige naam voor een band. Maar is Dionysus’ laatste album Fairytales And Reality ook zo sterk? Drummer Ronny Milianowicz beweert van wel; “Dit album is zó goed dat je al je andere cd’s zo uit het raam kunt smijten”. Hmm, daar zal ik nog maar eens heel hard over nadenken als ik jou was.

Eerlijk is eerlijk, Fairytales And Reality is een erg vermakelijk album. Hoe kan het ook anders met van die grote namen in de line-up? Ik noem zanger Olaf Hayer (van Luca Turilli’s soloalbums) die zeker een aparte sound heeft. Ook bovengenoemde drummer Ronny zal bekend zijn bij Sinergy fans en keyboardspeler Kaspar Dahlqvist deed het (on stage, muzikaal gezien) met Yngwie Malmsteen. Geen slechte line-up dus. Maar toch zou je meer verwachten van deze masterminds. Ja, de nummers zitten lekker in elkaar en menig powermetalfan zal er op uit zijn/haar bol gaan. Maar om nou te zeggen dat dit album zich ver boven de rest weet uit te tillen, nee. Erg origineel kan ik de muziek niet bepaald noemen en ondanks dat alles prima en tot in de puntjes goed is uitgevoerd, ligt hier geen meesterwerk voor me.

Leuk is Fairytales And Reality wel. Zeker de eerste paar nummers Illusion Of Life, The Orb en The World liggen goed in het gehoor. De zang van Olaf is verfrissend, maar Dionysus moet het vooral hebben van het talent van Kaspar. Fairytales And Reality zal menig liefhebber wel aanspreken, trouwens. Gewoon omdat de muziek best lekker klinkt, stevig, melodieus en vrolijk. En vergeet ook de gierende gitaarsolo’s niet. Verwacht echter geen album dat je keer op keer zult bekoren en doe zéker je andere cd’s niet in een stoffige doos die op zolder zijn resterende levensdagen zal moeten slijten…

1. Illusion Of Life
2. The Orb
3. Blinded