25-11-2020

Manticora - The Black Circus: Part 1 - Letters
Jaar van release: 2006
Label: Massacre Records
Ik herinner me nog perfect het moment dat ik kennis maakte met de Deense powermetalband Manticora. Een vriend gaf me eind 1998 als kerstcadeautje een verzamelaar waarop het nummer When Forever Ends stond. Ik werd direct omver geblazen door de agressiviteit, snelheid, het ziekelijke basdrumwerk en de alles overheersende stem van Lars F. Larsen. Het debuut Roots Of Eternity werd aangeschaft en bleek vol met dit soort pareltjes te staan. Maar daarna heeft Manticora zijn belofte nooit meer kunnen inlossen en werden de albums aanzienlijk zwakker. Enkel het op mijn favoriete boek aller tijden gebaseerde Hyperion van Dan Simmons kon mij nog echt bekoren.

Op The Black Circus: Part I – Letters klinken onze Deense vrienden gelukkig een stuk beter dan op voorganger 8 Deadly Sins, maar toch wordt qua songwriting nergens het niveau van het debuut gehaald. Manticora heeft nog steeds een unieke sound die gevormd wordt door het aparte stemgebruik (veel mensen zullen afhaken bij Lars' hese stem) en de keiharde passages die het powermetalgenre overstijgen. Manticora zal ook nooit teksten schrijven over regenbogen en krijgers en dus is Part I – Letters het eerste deel van een concept dat handelt over een rondtrekkend circus in de negentiende eeuw in Engeland. Mensen die naar de uitstekende televisiereeks Carnivale kijken, kunnen het sfeertje wel raden.

Iedereen die op zoek is naar een aparte powermetalband zal onder de indruk zijn van de schepsels van Manticora. Want ook al zijn ze in mindere vorm als vroeger, een Manticora album is altijd interessant.

1. Enter The Carnival
2. The Black Circus
3. Intuneric I