• Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Naglfar - Sheol
Jaar van release: 2003
Label: New Hawen Records
Naglfar - Sheol
Deze Zweden behoren al jarenlang tot de voorste linie van de internationale black metalscène en dat is niet zonder reden. Bij deze heren telt kwaliteit namelijk nog altijd boven kwantiteit. Dat Sheol (het Hebreeuwse woord voor ‘hel’) pas het derde album is in bijna tien jaar tijd maakt dan ook niet uit, want het is een pareltje geworden. Naglfar weet als een van de weinige black metalbands modern en toch behoudend te klinken, waarmee behoudend in dit geval als een compliment opgevat dient te worden.

De nummers op Sheol bevatten niet overbodig veel franje, maar zitten desondanks stuk voor stuk ijzersterk in elkaar en klinken compositorisch gezien ook zeker niet clichématig. Juist door de sterke composities blijven nummers als Black God Aftermath, het slepende Abysmal Descent en de geniale opener I Am Vengeance vrijwel meteen in het hoofd van de luisteraar rondspoken. Bovendien koppelt Naglfar agressie moeiteloos aan melodie, waardoor Sheol tegelijkertijd dreigend en haatvol is geworden. De heldere, transparante productie zorgt er verder voor dat ieder detail moeiteloos te horen is.

Naglfar lijkt dezelfde invulling aan black metal te geven als landgenoten Thy Primordial en Setherial: razendsnel, maar met een kristalheldere productie en veel ruimte voor melodie, zonder terug te grijpen op keyboards. Dat werkt dan ook prima, want waar bovengenoemde bands eveneens de ene na de andere gitzwarte parel afleveren, doet Naglfar dat ook. Voeg daar de duistere, intelligente teksten aan toe en het moge duidelijk zijn dat Sheol een album is dat in geen enkele serieuze extreme metalcollectie mag ontbreken.

1. I am Vengeance
2. Black God Aftermath
3. Wrath of the Fallen