Manowar - Into Glory Ride
Jaar van release: 1983
Label: Megaforce Records

Manowar - Into Glory Ride

Als ik ‘Manowar’ zeg en vervolgens de vraag ‘Wat is hun beste album?’ stel, krijg ik tot mijn grote verbazing altijd dezelfde twee namen te horen, namelijk Battle Hymns en Kings Of Metal. Ondanks dat ik een groot Manowar liefhebber ben, moet ik de mensen daar iedere keer ongelijk in geven. Goed, deze twee albums zijn misschien vandaag de dag wel het meest succesvol in de complete geschiedenis van deze krijgers, maar de voor mij twee beste platen Into Glory Ride en Sign Of The Hammer verdienen minstens zoveel aandacht. Laat ik daarom vandaag uit de categorie ‘zwaar onderschatte meesterwerkjes’ beginnen met de opvolger van het baanbrekende debuut; laat ik beginnen met de bespreking van Into Glory Ride.

Into Glory Ride is een bijna volledig episch album, wat de aspecten van de beste nummers van het debuut (Battle Hymns en Dark Avenger) verder uitwerkt. Dit heeft geresulteerd in zwaarder drumwerk van Scott Columbus, minder rock and roll invloeden en bovenal sfeervollere en gevarieerdere songs die uiteindelijk van grote invloed zullen zijn op releases van latere epische bands als Domine en Wotan.

Opener Warlord opent op een bizarre manier met een stuk van Wagner en twee vrijende mensen die snel gestoord worden door de ouders van het meisje. Een kleine schermutseling volgt, de jongen springt door het raam, rent weg door een gang en lacht vervolgens hard. Meteen knalt de muziek keihard uit de speakers en krijgen we een vrolijke motorsong voorgeschoteld met een pakkend refrein. Vanaf hier stapt het album echter over op epische strijdliederen. Secret Of Steel is een trage en zware ode aan Sword & Sorcery verhalen met heerlijke basakkoorden van Joey en een opmerkelijke zangprestatie van Eric die een klasse zanguithaal neerzet.

Met Gloves Of Metal en de ietwat hilarische videoclip (kijk naar de albumvoorkant voor een idee) die daarbij hoort zijn we aanbeland bij de metal anthem van het album. Vanzelfsprekend verheerlijken de teksten heavy metal, in tegenstelling tot latere nummers als Metal Warriors zit de boel muzikaler gezien een stuk interessanter in elkaar, mede door de solo van Ross the Boss. Gates Of Valhalla is een van Manowar's eerste ‘ballads’ en een solide nummer met uitstekende zanglijnen en prachtige melancholieke lyrics. Hatred is een ietwat freaky duister nummer met vreemde gitaarlijnen en ritmewisselingen en een longen uit zijn lijf schreeuwende Eric Adams.

Dan komen de twee echte hoogtepunten in de vorm van Revelation (Death’s Angel) en March For Revenge (By The Soldiers Of Death). Eerstgenoemde song is een lied over de Apocalypse en laat Manowar van een andere kant zien dan de meeste barbaarse strijdliederen dan de band normaal gesproken ten gehore brengt, getuige teksten als ‘What was written, foretold in dreams, in vision Apocalypse now seen. And all selfrightious fools who lived and blasphemed: drink the wine of his anger, die with the beast!’ Het nummer heeft een bijna majestueuze sfeer en een kenmerkend galoppeerritme waarbij vooral de loodzware drums van Scott het meeste opvallen. Het slotlied lijkt de perfecte opvolger van Battle Hymns en heeft een minstens zo kenmerkend refrein (‘Maim and kill them, take the women and children!’). Het melancholische rustpunt met teksten als ‘Mighty Earth, now doth drink your blood, and I remember days long past. Your sacrifice so great, rest now, take thy sleep, for you shall not awake. Let revenge be sweet, for when we march your sword rides with me!’ wekt kippenvel op in een positieve manier. Helaas is het album hierna ten einde.

De nummers sluiten goed op elkaar aan, de voor vele mensen hinderlijke bassolo’s ontbreken en de aanwezige strijdsfeer is groter dan op het debuutalbum. Begrijp me niet verkeerd, Battle Hymns is een klassieker, maar had voor mij teveel ‘normale’ nummers die nog niet direct kenmerkend waren voor waar Manowar voor staat. Into Glory Ride is voor iedere liefhebber van epische strijdliederen en voor iedereen die net als ik liever een nummer als Dark Avenger hoort dan Heavy Metal Daze daarom verplichte kost. Een topplaat van een topband.

Tracklist (45:11):
1. Warlord (4:13)
2. Secret Of Steel (5:49)