• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Ashura - At The Dawn Of Your Deterioration
Jaar van release: 2005
Label: Thundering Records
Geen waarschuwing, geen aankondiging, geen tipje van de sluier (of boerka), maar rauw op het dak kletteren. Batman doet het in zijn films, dikke puisten op menig kont en in de Franse deathmetalscene is het nu de beurt aan Ashura om zich er schuldig aan te maken.

Ashura werd in 2002 een feit maar tot deze 4-mansband in 2005 hun debuutalbum "At The Dawn Of Your Deterioration" uitbracht was er weinig over bekend. En toen was de plaat klaar en was Ashura opeens in the picture. Met Vital Remains tourden ze door Europa, ter promotie van hun nieuwgeborene en werd hun album onder de loep gehouden. En onder het motto "beter laat dan nooit" volgt ook hier een (on?)bescheiden uiteenzetting.

Dat Ashura zich vanuit het niets opwerkt naar de supportband van Vital Remains is prijzingswaardig. Echter doet deze band het luisterend oor niet steil achterover slaan, drie keer in de rondte krullen of tot aan de aanzet toe afsmeulen. De melodieuze deathmetal slaat een brug tussen de Zweedse Gothenburgsound, de Duitse Heaven Shall Burn en de nieuwe lichting Amerikaanse freakbands die licht ontvlambade metal met een hoop wendingen spelen. Met andere woorden heeft Ashura van alles in petto voor de luisteraars die niet uit zijn op traditionele death, lomp gebeuk of bruut geraas. Deze band is een lichtgewicht die snelheid en techniek op de voorgrond plaatst en zich een gestroomlijnde sound aanmeet om zo flits en blitz te kunnen vorderen.

De productie is strak en helder, de vocalen snel en fel, de solo's vlammend en de drums gassen een flink eind vooruit. Sporen van gewichtigheid hoor je nauwelijks, of het moet David Masson zijn die zijn stemgeluid een enkele keer flink laat zakken. Een elkele keer, want doorgaans oort hij flink overstuur. Met "In Nothing We Trust" als hoogtepunt wel. Tenminste, voor diegenen die er van houden. En in "Shade Of Madness" komt zelfs een zoetsappige vrouwenstem versterking bieden. Even maar, maar toch.

"At The Dawn Of Your Deterioration" duurt dik een uur. Eigenlijk te lang voor een band die min of meer kort maar krachtig zou moeten klinken. De bedoelingen van Ashura zijn leuk, maar na een half uur is het wel bekeken zaak, tenzij u maar geen genoeg van gitaargeflame en aanstekelijke ritmes kunt krijgen. Hoewel Ashura behoorlijk grillig speelt is het gespeelde niet een bijster hoogstandje. Ashura weet echter wel hoe te combineren en te camoufleren om toch een aardig geluid te creëren. Overigens had de Death-cover "Crystal Mountain" van mij ook niet gehoeven. Hoewel deze prima in de cd is gepuzzeld, is het origineel zoveel malen beter dat deze uitvoering bijna storend wordt.

Voor deathmetalpuristen is dit geen bron van esthetiek. Voor de rest is Ashura wellicht een poging waardig.

Tracklist
1. Able To The Worst