• Willie Adler (Lamb Of God) - 47
  • Wouter Huitema (Devious) - 40

Arcturus - Sideshow Symphonies
Jaar van release: 2005
Label: Season Of Mist
Arcturus - Sideshow Symphonies
We hebben er lang op moeten wachten, maar hij is er. Een tijdje alweer zelfs. Sideshow Symphonies, het vierde volledige album van de avantgarde (dark) metalband Arcturus is één van de meest besproken en geanticipeerde releases van het jaar 2005 geweest. Waar de black metal-roots van de band op de oudere albums nog redelijk duidelijk naar voren kwamen, raakte deze invloed steeds meer verwaterd. Dat ging overigens niet ten koste van de kwaliteit, want tot op heden wordt ieder album van de band als een meesterwerk beschouwd.

De verwachtingen voor Sideshow Symphonies waren dan ook hooggespannen, maar gelukkig worden deze bijna allemaal ingelost. Arcturus klinkt anno 2005 vooral dromerig – af en toe zelfs een tikkeltje zweverig (in dit geval met een positieve connotatie), maar ook excentriek (een element dat vooral in de nogal vreemde teksten naar voren komt). Met name het eerste gedeelte van het album is geniaal en kent tal van kippenvelmomenten, met als absolute hoogtepunt het lange en bijzonder mooi opgebouwde Shipwrecked Frontier Pioneer, waarin het dromerige karakter van deze plaats tevens het best naar voren komt. Ook opener Hibernation Sickness Complete en het redelijk gestoorde Evacuation Code Deciphered verdienen aparte vermelding, maar in feite staat er geen enkel zwak nummer op dit album.

Behalve het hoge compositorische niveau op Sideshow Symphonies vormt ook de nieuwe zanger Simen Hestnæs (Vortex van Dimmu Borgir) een groot pluspunt. Dat Simen over een geweldige stem beschikt, wisten we al van zijn eerdere sessiewerk en zijn performance op Spiritual Black Dimensions, Puritanical Euphoric Misanthropia en Death Cult Armageddon, maar op dit album laat hij horen ook gemakkelijk een heel album te kunnen dragen met zijn stem.

Het enige nadeel aan dit album is de productie. Hoewel de geluidsopnames zelf van een prima niveau zijn, is het eerder genoemde Shipwrecked Frontier Pioneer een stuk zachter opgenomen dan de overige nummers en zit er bovendien een luide tik die er niet thuishoort aan het eind van het nummer. Bijzonder frustrerend en eigenlijk had het album niet zo in de winkel mogen belanden. Dat is uiteindelijk echter een kleine kanttekening bij een geweldig album, dat iedere fan van deze band en van innovatieve metal in het algemeen zeker niet teleur zal stellen.

1. Hibernation Sickness Complete
2. Shipwrecked Frontier Pioneer
3. Demon Painter