• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Delphian - Oracle
Jaar van release: 2005
Label: Lion Music
Delphian - Oracle
Vooral journalisten en platenmaatschappijboys genoten vorig jaar van de eerste demo van het Nederlandse Delphian, simpelweg getiteld ‘demo 2004’, maar nu kan het grote publiek naar de winkel rennen voor het debuutalbum ‘Oracle’. Het beste van die demo wordt aangevuld met nieuw werk dat volledig in dezelfde lijn ligt. Uitgever is het Finse label Lion Music dat vooral bekend staat om progressief gitaarwerk.

Deze muzieklijn kan je nog steeds omschrijven als fantasierijke progmetal verpakt in pakkende muziekstukken. In plaats van een zanger heeft Delphian toevallig een zangeres in dienst maar met het vaak vreselijke maar trendy gothicmetalgeluid hebben ze niets gemeen. Voor een uitgebreidere omschrijving naar het frisse geluid van Delphian verwijs ik naar de bespreking van de demo. Ze kregen weer hulp van Joost van den Broek (ex-Sun Caged, Star One en After Forever) dus productioneel valt er niets te klagen.

Reken je The Gathering (zowel oude als nieuwe stijl), Sun Caged, Symphony X, Chroma Key, of Nightingale tot je favorieten, dan zal dit orakel je wel kunnen bekoren. De muziek is ook vrij laagdrempelig door de herkenbare structuren en het voortdurende streven naar melodie, zodat de beginnende muziekontdekker ook niet zal worden afgeschrikt. Een puik debuut, maar dat had je vast al door.

1. My Confession
2. Fall
3. Never Willing, Still Fulfilling