• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Despairation - Music For The Night
Jaar van release: 2004
Label: My Kingdom Music
Despairation - Music For The Night
De monoloog van de 'dark metalband' die niet 'dark' is is al eens gevoerd. Daarom kan opgelucht gemeld worden dat Despairation dat stadium al een album of twee voorbij is. Ze spelen namelijk gewoon geen metal meer. De vier Duitsers (Duisters, hihihi) voelden zich niet meer verwant met de stijl waar ze mee opgegroeid zijn, konden hun gevoelens en emoties niet meer uiten in de extremere genres. Hun begeleider Dr. Haage van de Sd-Deutsche Grndung fr Psychiatrie kon zich daar volledig in vinden, dus "Music For The Night" is zo kleurrijk en opmerkelijk geworden als de hersenen van de heren muzikanten zelf zijn.

Ayreon en David Bowie. Dat zijn respectievelijk artiest twee en n die een stempel op "Music For The Night" lijken te hebben gedrukt. Met Sascha Blach achter de microfoon lijkt het alsof de rockdinosaurus zelf zijn stem heeft geleend aan de complexe plaat die "Music For The Night" heet. Dat echter wel op een onuitgeslapen zondagmorgen, enthousiasme lijkt ver te zoeken. Als dit voor gevoeligheid of melancholie door moet gaan vraag ik me af wat de jury van Idols hier van zou maken; Sascha Blach has left the building. In tears.

Met titels als "Phantastronaut" en teksten als "The cosmic semen will lead you, my dear" (nadruk op cosmic) zou je snel denken aan een nieuwe rockopera van Arjen Anthony Lucassen. Verrassing: het gaat hier nog steeds om Despairation. Verrassing twee: het is geen rockopera. Heel het album borduurt voort op een ouder nummer van de band, "Melissa Kissed The Sky". Daarbij lijkt geen muziekstijl, instrument en mogelijkheid overgeslagen. In een kleine tachtig minuten hoor ik veelvuldig melancholische maar poppy gothic rock a la Him-maar-dan-rustiger, maar wat je nog meer voor je kiezen krijgt verdient een diep ademhalen. (...) Je hoort onder andere enkele metalriffs, salsaritmes, scratchers, filmsamples, jazzinvloeden regensamples gedichten, klankdichteressen, didgeridoo's, strijkers, pianopartijen, zangeressen, en bloedmooie solo's die als een soort charme-offensief ingezet worden om de luisteraar af te leiden van de saaie zang. Dat zijn leuke dingen voor de mensen.

Retrospectief: "Music For The Night" is een gevarieerd album. Een aanrader voor mensen die veel vrije tijd tot hun beschikking hebben. Want inderdaad, dit is een album dat je van voor tot achter moet luisteren, in de luie zetel met koptelefoon op geniet je optimaal van Despairation's grillen. En ja, wat te zeggen met betrekking tot de zang? Niet geschikt voor gebruik in de auto of andere plaatsen waar alertheid vereist is.

1. Music For The Night
2. Drift
3. Phantastronaut
4. River Of Perdition
5. Undergound Poetry
6. Madrigal
7. L'avion Ivre
8. Asteroid YB5
9. Firebird
10. Moondrawn Awakening
11. Proteus
12. Zeitgeist
13. April Mourning
14. Song Of The Nightingale
15. Nuit En Enfer
16. Colourado Mindtrip
17. Space Sound Park
18. Penelope

Score: 84 / 100

Reviewer: Bob
Toegevoegd: 30 juli 2005

Meer Despairation:

Finntroll in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.