• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Ponte Del Diavolo - Fire Blades From The Tomb
Jaar van release: 2024
Label: Season of Mist

-

Fire Blades From The Tomb is het overweldigende, mij omverblazende, debuutalbum van de Italiaanse black- en doommetalband Ponte Del Diavolo. Deze formatie combineert op meesterlijke wijze old-school, zwartgeblakerde doom met post-punk- en dark-wave-invloeden. De intrigerende, duivelse sound grijpt je aandacht en dankzij de uitstekende productie is het album een genot om van begin tot eind te beluisteren.

De band, opgericht in 2020, heeft sindsdien meerdere ep's uitgebracht en wordt nu ondersteund door platenmaatschappij Season Of Mist bij de release van zijn eerste langspeler – waarbij ze de lat meteen hoog leggen. Wat de sound van deze formatie kenmerkt, is het stevige fundament van niet één, maar twee bassisten, Krhura (Feralia, Inchiuvatu, Lum) en Kratom (Askesis, Bottomless, ex-Restos Humanos) genaamd. Samen met het ritmische gitaarspel van Nerium, het ruige en dynamische slagwerk van drummer Segale Cornuta en de intrigerende zang van Erva Del Diavolo, vormen zij een unieke combinatie. De productie, verzorgd door Danilo Battocchio (Hierophant, Tons, Last Minute To Jaffna), en de mix en master door Dimitris Douvras (Rotting Christ, Cygnosic) resulteren in een volle en zware sound waarin vooral de old-school elementen goed tot hun recht komen.

De plaat begint met Demone, een snelle track met zwaar en agressief gitaarspel. De duistere sound wordt versterkt door Erva Del Diavolo's zang, die duidelijke invloeden van dark-wave en post-punk laat doorklinken. Covenant volgt, met een somberdere en duisterdere toon, waarbij de nadruk op doom ligt. Het gitaarspel met een typerende blackmetalsound, aangevuld met sporadische screams, vormt een fascinerende combinatie. De vocale variatie, bijna lieflijke zang en de verrassende toevoeging van een theremin en klarinet creëren een opvallend contrast en een huiveringwekkend duivelse sound. De theremin wordt bespeeld door gastmuzikant Lucynine en Vittorio Sabelli verzorgt het klarinetspel.

Red As The Sex Of She Who Lives In Death houdt je op het puntje van je stoel met zijn groovende en sensuele start, waarbij de zware baslijn als een rode draad door het nummer loopt, gevolgd door de tedere zang. De dromerige opbouw met langzaam naderende dreigende riffs, ondersteund door de terugkerende klarinet, creëert een enerverende sfeer. Het geweld aan blackmetaldrums en gitaarspel, gevolgd door zwartgeblakerde doom met zware riffs en slagwerk ŕ la Candlemass, voelt aan als een beloning. Het is een verslavende track.

La Razza en Zero grijpen je langzaam maar zeker bij je strot met de mysterieuze en dreigende tonen. Nocturnal Veil luistert heerlijk weg, is catchy, ruig en melodieus, en maakt opnieuw gebruik van de klarinet op een prominente wijze. De afsluiter, een duivelse cover van The Weeping Song van Nick Cave & The Bad Seeds, is het enige nummer met een duet. Dit nummer doet alle eer aan het origineel en presenteert het in een prachtig doom-jasje.

Het moge duidelijk zijn dat Fire Blades From The Tomb een uitstekend debuut is. De leden van Ponte Del Diavolo hebben ongetwijfeld met zorg de bandnaam gekozen, want ze slagen erin een brug te slaan tussen old-school black metal en duivelse, klassieke doom. De toevoegingen van dark-wave en post-punk, zoals de verrassende inzet van de theremin en klarinet, verrijken de sound op aangename wijze. De formatie straalt vakmanschap en individualiteit uit, eigenschappen die de leden nog ver zullen brengen. Veel lof aan Ponte Del Diavolo en gefeliciteerd met dit indrukwekkende debuutalbum!

1. Demone
2. Covenant
3. Red As The Sex Of She Who Lives In Death