Enquête

David Coverdale is definitief met pensioen. Wat is jouw favoriete song uit zijn lange loopbaan met Deep Purple, Whitesnake, solo, Coverdale-Page en gastbijdragen?

Ain't No Love In The Heart Of The City
Blindman
Burn
Crying In The Rain
Don't Break My Heart Again
Fool For Your Loving
Forevermore
Give Me All Your Love
Here I Go Again
Is This Love
Judgement Day
Love Ain't No Stranger
Love Is Blind
Mistreated
Ready An' Willing
Shut Up And Kiss Me
Slow An' Easy
Soldier Of Fortune
Still Of The Night
Stormbringer
Take Me For A Little While
The Last Note Of Freedom
Too Many Tears
Walking In The Shadow Of The Blues
een andere song waarop Coverdale zingt

[ Uitslag | Enquêtes ]

    16 november:
  • Life Of Agony, Ugly Kid Joe en Terradown
  • 18 november:
  • Halestorm en Bloodywood
  • Lacuna Coil en Nonpoint
  • Life Of Agony, Ugly Kid Joe en Terradown
  • 19 november:
  • Orbit Culture, Gaerea en Atlas
  • 20 november:
  • Lacuna Coil en Nonpoint
  • Life Of Agony, Ugly Kid Joe en Terradown
  • Temple Fang
  • 21 november:
  • Cobra The Impaler en My Diligence
  • Engel Of Deathfest IIII
  • For I Am King, Sugar Spine en Swanslaughter
  • New Model Army en Amy Montgomery
  • Pothamus en Modder
  • 22 november:
  • Adrian Vandenberg
  • Deadhead en Anomic
  • For I Am King, Sugar Spine en Another Now
  • Grindpad, Persecutor en Velozza
  • Pene Corrida en MagnaCult
  • Sacred Reich en Martyr
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Flake" Lorenz (Rammstein) - 59
  • Derek Lawrence (producent)† - 84
  • Fallon Bowman (Kittie) - 42
  • George Hardie (illustrator) - 81
  • Joey Cape (Lagwagon) - 59
  • Logan Mader (Machine Head) - 55
  • Paul Raymond (UFO)† - 80
  • Pierre Vervloesem (X-Legged Sally) - 61
  • Thomas Lindner (Schandmaul) - 51
  • Viesturs (Infected) - 42
  • Zak Tell (Clawfinger) - 55

Vandaag overleden:
  • Dino Valenti (Quicksilver Messenger Service) - 1994
Review

Briqueville - IIII
Jaar van release: 2023
Label: Pelagic Records

 -

Net als in ons eigen land bloeit ook bij onze zuiderburen de experimentele metalscene als nooit tevoren. In het kielzog van Amenra is een ware microkosmos ontstaan van bijzonder intrigerende bands die erop los experimenteren met allerhande invloeden, uiteenlopend van loodzware sludge en post-hardcore tot post-rock, ambient, industrial en alles daartussenin. Oathbreaker, Wiegedood, Hemelbestormer, Psychonaut en Predatory Void zijn slechts de bekendere voorbeelden van Belgische groepen die zich ook in internationaal opzicht weten te onderscheiden.

Ook het uit Oost-Vlaanderen afkomstige, mysterieuze Briqueville mag inmiddels op enige bekendheid rekenen, hoewel het gemaskerde en met kappen bedekte gezelschap de muziek liever voor zich laat spreken. Zo hebben de nummers (‘aktes’) geen titels, maar worden ze per album doorgenummerd. Het is makkelijk om er een beetje cynisch over te doen, ware het niet dat Briqueville wel degelijk de muziek centraal stelt. Want het eind vorig jaar verschenen, vierde album van de band is zeker niet gericht op toegankelijkheid. De nummers op IIII zijn als sculpturen, waar heel voorzichtig aan geboetseerd is. De sound is minimalistisch, dreigend en kil, met slechts een sporadische eruptie. In zekere zin zou je kunnen stellen dat IIII een darkambientalbum is dat is vermomd als post-metalplaat.

De traagheid en het minimalisme in de composities hebben twee effecten: de muziek van Briqueville heeft tijd en aandacht nodig, maar kruipt ook onder de huid. Zo lokt de band de luisteraar met de boeiende opener Akte XVI langzaam dieper zijn schemerwereld in. De track begint met omineus pulserende keyboarddrones en introduceert langzaam enkele sinistere, traag gespeelde riffs, terwijl op de achtergrond allerlei onheilspellende horrorklanken en ritualistische drumaanslagen opdoemen. Vooral in het uitstekende Akte XVIII werkt het samenspel tussen staccato, groezelige post-metalriffs, statig drumwerk en beklemmende en broeierige darkambientklanken ontzettend goed. De manier waarop de track steeds verder wordt uitgebouwd tot een zeer gelaagd en overdonderend einde, verraadt vakmanschap.

Met slechts vijf nummers in een kleine veertig minuten neemt Briqueville dan ook de tijd om de composities zich te laten ontvouwen. Vooral het afsluitende Akte XX – met ruim twaalf minuten het langste nummer op het album – vraagt geduld van de luisteraar. Ondanks het verrassend lichte begin (door middel van een bijna traditionele hardrock-riff) werkt het gezelschap weer heel langzaam toe naar een luidruchtige climax, waarin een muur aan gitaarfeedback en robuust hakkende drumroffels de luisteraar omarmen, terwijl op de achtergrond allerlei spannend, psychedelisch toetsenwerk te ontdekken is.

Briqueville maakt het zijn publiek dus niet bepaald makkelijk, maar ondanks de relatieve ontoegankelijkheid en het minimalisme van de muziek valt er voor de avontuurlijke en onvervaarde liefhebbers van experimentele muziek heel wat interessants te ontdekken. De Belgen zijn tot grootse zaken in staat als ze het niveau van Akte XVIII kunnen doortrekken. Wie weet hoe deze band zich nog gaat ontwikkelen!

Tracklist:
1. Akte XVI
2. Akte XVII
3. Akte XVIII
4. Akte XIX
5. Akte XX

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 9 februari 2024

Zoeken
    14 november:
  • 1914 - Viribus Unitis
  • Creatures - Creatures II
  • Enemynside - In The Shadows Of Unrest
  • Fimbul Winter - What Once Was
  • Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
  • Rise Of The Northstar - Chapter 04: Red Falcon Super Battle! Neo Paris War!!
  • Starforce - Beyond The Eternal Night
  • 21 november:
  • Annisokay - Abyss - The Final Chapter
  • Bloodbound - Field Of Swords
  • Danko Jones - Leo Rising
  • Havamal - Age Of The Gods
  • In Virtue - Age Of Legends
  • Midnite City - Bite The Bullet
  • Stryper - The Greatest Gift Of All
  • The Halo Effect - We Are Shadows
Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.