Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alan Moulder (producent) - 66
  • Eduardo Navazo (Mistweaver) - 43
  • Frank Beard (ZZ Top) - 76
  • Henkka (Withering) - 43
  • Lars Lindén (Carnal Forge) - 55
  • Maik Pomplun (Gernotshagen) - 44
  • Mikko Nenonen (Paganus) - 44

Vandaag overleden:
  • Seth Putnam (Anal Cunt) - 2011
Review

Briqueville - IIII
Jaar van release: 2023
Label: Pelagic Records

 -

Net als in ons eigen land bloeit ook bij onze zuiderburen de experimentele metalscene als nooit tevoren. In het kielzog van Amenra is een ware microkosmos ontstaan van bijzonder intrigerende bands die erop los experimenteren met allerhande invloeden, uiteenlopend van loodzware sludge en post-hardcore tot post-rock, ambient, industrial en alles daartussenin. Oathbreaker, Wiegedood, Hemelbestormer, Psychonaut en Predatory Void zijn slechts de bekendere voorbeelden van Belgische groepen die zich ook in internationaal opzicht weten te onderscheiden.

Ook het uit Oost-Vlaanderen afkomstige, mysterieuze Briqueville mag inmiddels op enige bekendheid rekenen, hoewel het gemaskerde en met kappen bedekte gezelschap de muziek liever voor zich laat spreken. Zo hebben de nummers (‘aktes’) geen titels, maar worden ze per album doorgenummerd. Het is makkelijk om er een beetje cynisch over te doen, ware het niet dat Briqueville wel degelijk de muziek centraal stelt. Want het eind vorig jaar verschenen, vierde album van de band is zeker niet gericht op toegankelijkheid. De nummers op IIII zijn als sculpturen, waar heel voorzichtig aan geboetseerd is. De sound is minimalistisch, dreigend en kil, met slechts een sporadische eruptie. In zekere zin zou je kunnen stellen dat IIII een darkambientalbum is dat is vermomd als post-metalplaat.

De traagheid en het minimalisme in de composities hebben twee effecten: de muziek van Briqueville heeft tijd en aandacht nodig, maar kruipt ook onder de huid. Zo lokt de band de luisteraar met de boeiende opener Akte XVI langzaam dieper zijn schemerwereld in. De track begint met omineus pulserende keyboarddrones en introduceert langzaam enkele sinistere, traag gespeelde riffs, terwijl op de achtergrond allerlei onheilspellende horrorklanken en ritualistische drumaanslagen opdoemen. Vooral in het uitstekende Akte XVIII werkt het samenspel tussen staccato, groezelige post-metalriffs, statig drumwerk en beklemmende en broeierige darkambientklanken ontzettend goed. De manier waarop de track steeds verder wordt uitgebouwd tot een zeer gelaagd en overdonderend einde, verraadt vakmanschap.

Met slechts vijf nummers in een kleine veertig minuten neemt Briqueville dan ook de tijd om de composities zich te laten ontvouwen. Vooral het afsluitende Akte XX – met ruim twaalf minuten het langste nummer op het album – vraagt geduld van de luisteraar. Ondanks het verrassend lichte begin (door middel van een bijna traditionele hardrock-riff) werkt het gezelschap weer heel langzaam toe naar een luidruchtige climax, waarin een muur aan gitaarfeedback en robuust hakkende drumroffels de luisteraar omarmen, terwijl op de achtergrond allerlei spannend, psychedelisch toetsenwerk te ontdekken is.

Briqueville maakt het zijn publiek dus niet bepaald makkelijk, maar ondanks de relatieve ontoegankelijkheid en het minimalisme van de muziek valt er voor de avontuurlijke en onvervaarde liefhebbers van experimentele muziek heel wat interessants te ontdekken. De Belgen zijn tot grootse zaken in staat als ze het niveau van Akte XVIII kunnen doortrekken. Wie weet hoe deze band zich nog gaat ontwikkelen!

Tracklist:
1. Akte XVI
2. Akte XVII
3. Akte XVIII
4. Akte XIX
5. Akte XX

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 9 februari 2024

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.