• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Autopsy - Ashes, Organs, Blood And Crypts
Jaar van release: 2023
Label: Peaceville Records

-

"The sickest album to date", aldus Autopsy over deze nieuwe plaat, de tiende van de legendarische deathmetalformatie. Dat zullen we nog weleens zien. Hoe ziek en relevant is Ashes, Organs, Blood And Crypts?

De nieuwe collectie songs van de Amerikanen is vooral dik in orde en bij vlagen verrassend snel. Het overtuigende Rabid Funeral bijt het spits af alsof het midden jaren tachtig is met thrashende death metal à la Death in de eerste jaren. Ook in Throatsaw, een lekker chaotische en modderige track, ligt het tempo hoog. In topfavoriet Well Of Entrails horen we, net als kortstondig in Rabid Funeral overigens, de doomkant van het kwartet, voordat het tempo weer omhoog gaat in het titelnummer. Over de hele linie wisselt het viertal slim in tempo, songstructuur en stijl. In No Mortal Left Alive komt death-'n-roll aan bod, in Marrow Fiend heavy metal en in het catchy Toxic Death Fuck zelfs punk.

Het is bassist Greg Wilkinson die het album extra interessant maakt. Zijn bijdragen staan prominent in de mix. Zodoende kun je zowel het smerige geluid van zijn instrument goed horen als zijn onderscheidende bijdragen. Regelmatig komt de in 2021 tot de vaste line-up toegetreden muzikant met gave loopjes. Voorbeelden zijn er vele. Luister maar eens naar Rabid Funeral, No Mortal Left Alive en Bones To The Wolves. Zijn bandmaten laten hem niet alleen staan en komen met geïnspireerde bijdragen, zoals verfrissende drumritmes en twinleads.

Uiteraard is Ashes, Organs, Blood And Crypts een ziek album. Alleen die titel al! En ga de teksten maar eens lezen. (On)smakelijk, al hebben ze niet het zelfde choquerende effect als een kleine dertig jaar geleden. Inmiddels zijn we al heel wat gewend, toch? Relevant is deze tiende full-length wel degelijk. Het is na de klassiekers een van de beste platen in de discografie van Autopsy. De mannen klinken gemotiveerd en het is heerlijk om weer eens een rammelende deathmetalplaat op te zetten zonder allerlei moderne trucjes van producers en technici. Ashes, Organs, Blood And Crypts is smerig, vet, authentiek, creepy en agressief, precies zoals old school death metal ooit bedoeld is.

1. Rapid Funeral
2. Throatsaw
3. No Mortal Left Alive