• Paul H. Landers (Rammstein) - 57

• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Autopsy - Live In Chicago
Label: Peaceville Records

Autopsy - Live In Chicago

Vroeger, toen we nog geen e-mail hadden, maar elkaar brieven schreven, had je het tapetraderstijdperk. Je wachtte in spanning af of de postbode nog een pakketje met één of meer cassettebandjes had. Daarop stonden dan vaak opnamen uit oefenruimtes, demo’s of concerten. Die draaide je helemaal grijs. Wat een tijd! Luisteren naar Live In Chicago, dat opgenomen is op 7 maart dit jaar in Reggie’s Rock Club, is alsof de tijd heeft stilgestaan.

Uiteraard is de geluidskwaliteit acceptabeler dan die van de cassettebandjes van zo’n dertig jaar geleden, maar toch klinkt het lekker rammelig, authentiek en smerig. En dat past bij de old school death metal van Autopsy. Die moet vooral verrot en vies klinken, en toch is het allemaal gedefinieerd. Het crusty en malende gitaargeluid staat op de voorgrond, maar de andere partijen zijn ook goed te horen, al hadden de drums wat zwaarder gemogen.

Op de setlist staat veel oud werk. Zo komen er maar liefst zeven tracks van het debuut Severed Survival (1989) voorbij. Opvolger Mental Funeral (1991) is vertegenwoordigd met de eerste vier tracks. Daarmee heb je al elf van de achttien tracks te pakken. Meest opmerkelijke track naast de cover van Fuck You!!! (origineel van het Amerikaanse Bloodbath) is Maggots In The Mirror. Het is een nieuwe, snelle track van nog geen twee minuten die vooruitblikt op de komende studio-release. De nieuweling houdt zich prima staande tussen de oude krakers.

”Hope you’re not sick to death of that stuff yet”, zegt Chris Reifert vanachter zijn drumstel, doelende op de nummers van Severed Survival. Nee, natuurlijk niet. Daar komen de meesten juist voor. Voor de klassiekers. Voor de kenmerkende mix van doom en (soms door thrash geïnspireerde) death. Wellicht zijn er liefhebbers die liever wat meer recent materiaal hadden gehoord, maar dat staat er maar mondjesmaat tussen. 66 minuten speeltijd is overigens wellicht wat veel van het goede. Vroeger hadden we daar veel minder moeite mee. Toen luisterden we moeiteloos naar cassettebandjes van negentig minuten die vol stonden met rammelige opnamen. Prachtige tijd. Vroeger was alles beter.

1. Severed Survival
2. Twisted Mass Of Burnt Decay
3. Disembowel