Enquête

Wat is vooralsnog jouw favoriete studio-album, dat in september 2023 is uitgebracht?

Baroness – Stone
Blackbriar – A Dark Euphony
Brujeria – Esto Es Brujeria
Cannibal Corpse – Chaos Horrific
Corey Taylor – CMF2
Cryptopsy – As Gomorrah Burns
Danko Jones – Electric Sounds
Dying Fetus – Make Them Beg For Death
Graveyard – 6
KK's Priest – The Sinner Rides Again
Kvelertak – Endling
Marduk – Memento Mori
Mercenary – Soundtrack For The End Times
Myrath – Karma
Nervosa – Jailbreak
Primal Fear – Code Red
Primordial – How It Ends
Shining – Shining
Soen – Memorial
Steven Wilson – The Harmony Codex
Sylosis – A Sign Of Things To Come
Taake – Et Hav Av Avstand
Tesseract – War Of Being
Thy Art Is Murder – Godlike
een ander studio-album uit september 2023

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 oktober:
  • Astrosaur, Oats en Ziggurath
  • Cerebral Incubation, Epicardiectomy, 357. Homicide en Traumatomy
  • Flotsam & Jetsam
  • Public Image Ltd.
  • 6 oktober:
  • Arena
  • Man As Plague, Bloodsucker en Youth Deprivation
  • Pain, Ensiferum, Eleine en Ryujin
  • ProgPower
  • 7 oktober:
  • Future Palace
  • Loud & Heavy Fest
  • Pain, Ensiferum, Eleine en Ryujin
  • ProgPower
  • 8 oktober:
  • Future Palace
  • Therapy?
  • 9 oktober:
  • This Will Destroy You, The Ocean en Jo Quail
    4 november:
  • Dmian Wilson
  • Dutch Doom Days
  • Holland Heavy festival
  • Krisiun, Baest, Defacing God en Triagone
  • The Rock Circus
  • Årabrot, Jaye Jayle en Karin Park
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian "Covan" Kowanek (Decapitated) - 46
  • Alex Holzwarth (Rhapsody) - 55
  • Anders Öström (Blind Stare) - 40
  • Carla Harvey (Butcher Babies) - 47
  • Daniel "Fuchs" Täumel (Die Apokalyptischen Reiter) - 50
  • Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 48

Vandaag overleden:
  • Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999
Review

Oak Pantheon - The Absence
Jaar van release: 2023
Label: Eigen Beheer

 -

Oak Pantheon draait al twaalf jaar mee, maar is met The Absence pas aan zijn derde langspeler toe. Kwaliteit boven kwantiteit is dan ook het devies van deze Amerikanen. De twee vorige albums zijn namelijk allebei uitstekende werkstukken, die een veel breder publiek verdienen dan ze tot nu toe hebben gekregen. Terwijl debuutplaat From A Whisper (2012) met zijn nadruk op fijnbesnaarde melancholie nog vooral inspiratie put uit het werk van Agalloch, laat opvolger In Pieces (2016) een verbreding en verdieping van de sound horen. Op deze langspeler combineert Oak Pantheon op zeer kunstige wijze black metal, folk, progressieve death metal en doom: alsof leden van Agalloch, Insomnium, Be'lakor en Novembers Doom gezamenlijk aan het werk zijn geslagen.

Ondanks de aanwezige kwaliteiten moeten de heren van Oak Pantheon hun muziek nog steeds in eigen beheer uitbrengen. Dat geldt ook voor The Absence, dat een kleine zeven jaar na de geweldige voorganger verschijnt. Desondanks ben ik nog steeds van mening dat de prachtige combinatie van black metal, folk en progressieve metal een zeer breed publiek kan aanspreken. Op The Absence valt in ieder geval op dat de productie een stuk beter is dan die van de vorige twee albums. Niet dat die platen nu te lijden hebben onder een brakke sound, zeker niet, maar ditmaal komt de muziek pas echt in volle glorie uit de boxen. Ten opzichte van voorganger In Pieces zijn de nummers op deze nieuweling wat bondiger geworden. Ze blijken echter zeker niet minder gelaagd.

Het album begint ijzersterk. Openingstrack Becoming None toont zich al zeer rijk. Het nummer begint met akoestisch gitaargepluk, om dan over te gaan in een ronkende, melancholische doomriff met plechtige, cleane zang. De samenzang tussen Tanner Swenson en Sami Sati (beiden ook gitarist) is ijzersterk, zowel in de gezamenlijk vertolkte, cleane zanglijnen als in de combinatie van screams en grunts. Het overdonderende Listen! laat een volledig nieuwe kant van de band horen. Niet eerder hoorden we Oak Pantheon zo woest en onstuimig, met bijna neurotische, post-metalachtige riffs en strakke, zeer ritmische drumroffels. Het is alsof Cult Of Luna en Tool een samenwerking zijn aangegaan. Het fraaie, clean gezongen refrein, dat met veel gevoel voor urgentie ten gehore wordt gebracht, zorgt voor een aangenaam rustmoment in de muzikale krachtpatserij.

The Absence ontpopt zich tot het meest diverse album van Oak Pantheon tot op heden. Er valt dus genoeg te ontdekken. Kenmerkend voor die diversiteit is het grote contrast tussen het plechtige, reflectieve Beating Heart, dat met zijn akoestische gitaarspel en subtiele cello-ondersteuning door gastmuzikant Kakophonix (Chris Edward Brown) een van de meest ingetogen nummers van de band is en het luidruchtig ronkende Bard Of The Hell-Bent Angels, dat bij vlagen bijna richting black-’n-roll neigt, maar tegelijkertijd toch weer verrast met een plotselinge vlaag van melancholie in het gitaarspel. Een enkel moment rekt Oak Pantheon de grenzen iets te ver op, zoals in het korte Decisions. Daarin klinkt de band iets té incoherent en brallerig, alsof de heren ineens besloten hebben om hardcore te gaan maken.

Op deze kleine misstap na staat The Absence weer vol kwaliteit. Inderdaad, niet anders dan we van de Amerikanen gewend zijn. Iets minder uitgesponnen dan voorheen, maar ondanks de bedrieglijk korte speelduur van veertig minuten met nog steeds meer dan voldoende bagage om de liefhebber van avontuurlijke, stemmige muziek een tijd zoet te houden.

Tracklist:
1. Becoming None
2. Listen!
3. Dissociate
4. Beating Heart
5. Bard Of The Hell-Bent Angels
6. Decisions
7. Silence We Plead
8. Old Yarn

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 7 augustus 2023

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.