• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

LiveWire - Under Attack!
Label: Eigen Beheer

-

In de enorme stroom aan releases die ieder jaar verschijnt, komt het regelmatig voor dat we platen missen die meer dan de moeite waard zijn, zeker als zo’n album ook nog eens in eigen beheer verschijnt. Dan wordt het al helemaal ingewikkeld om het kaf van het koren te scheiden. Gelukkig kunnen we ons op dat soort momenten ook beroepen op het kundige oordeel van enkele concullega’s. Zo trok de recensie van een niet nader genoemde, internationale site mijn aandacht naar het debuutalbum van de Australische metalband LiveWire, die in het voorjaar van 2022 Under Attack! uitbrengt.

Voorzien van een geweldige, retro hoes zal het de gemiddelde lezer al snel duidelijk zijn waar deze mannen de mosterd halen. En inderdaad: de onweerstaanbare combinatie van speed, thrash en heavy metal pakt de beste momenten van 3 Inches Of Blood, Havok, Evil Invaders, Riot City, Enforcer en Stallion, om daar een heerlijke mengelmoes van te maken. Daarbij onderscheidt de groep zich vooral door middel van het werkelijk fantastische gitaarwerk van Anthony Ierardo en Christopher Puglia, dat tot de beste in het genre behoort. De heren strooien met vingervlugge solo’s alsof het niets is. De muziek krijgt er zelfs een beetje een Dragonforce-vibe door (en dat is uiteraard een groot compliment). Ook zanger Nick Wilks kwijt zich uitstekend van zijn taken. Hij beschikt over een gevarieerd stemgeluid, op de juiste momenten melodieus en agressief. Bovendien schuwt hij enkele hoge uithalen niet.

Het is moeilijk om geen gelukzalig gevoel te krijgen bij het beluisteren van Under Attack!, want het spelplezier spat werkelijk van het album af. Vooral de eerste vijf nummers laten een band op de top van zijn kunnen horen. Opener Attack! Attack! Attack! bestookt ons met stoere, thrashy riffs, energiek drumwerk en enkele imponerende uithalen, waarin Wilks laat horen over een puike kopstem te beschikken. En in A Cold Day In Hell, Conqueror en Insecticide vliegen de twinleads je om de oren. LiveWire legt een enorme dosis energie op de mat en die jongehondenintensiteit slaat gegarandeerd over op de luisteraar. Op de tweede helft van de plaat lijkt de band wat meer uit klassieke heavy metal te putten. Ook met die melodieuzere insteek slaagt LiveWire overigens met vlag en wimpel. Zelfs de laatste vier nummers – heropgenomen nummers van oude singles – doen nauwelijks onder voor de rest van het materiaal.

Under Attack! is een debuut dat een breder publiek verdient. Wie zijn hart heeft verpand aan vlammend gitaarwerk, kan zijn plezier niet op met dit album. De muziek zit tjokvol meesterlijke riffs en fonkelende soleersessies. Na een hele reeks luisterbeurten wacht ik echter vooral tot het heuglijke moment waarop we de mannen in een klein, zweterig zaaltje live aan het werk kunnen zien. Under Attack! is een frisse, energieke en dartele plaat, die zelfs de grootste zuurpruim een goedkeurende glimlach zal ontlokken.

1. Attack! Attack! Attack!
2. A Cold Day In Hell
3. Conqueror