Pit
Enquête

Wat is het beste nummer voor in de sportschool of bij de ochtendgymnastiek?

AC/DC – Thunderstruck
Battle Beast – Scarface (Push It To The Limit)
Cannibal Corpse – Hammer Smashed Face
Drowning Pool – Bodies
Eskimo Callboy – Pump It
Firewind – Maniac
Grailknights & Joakim Brodén – Pumping Iron Power
Guns N' Roses – Welcome To The Jungle
Iron Maiden – Run To The Hills
Judas Priest – Painkiller
Linkin Park – Bleed It Out
Mastodon – All The Heavy Lifting
Megadeth – Sweating Bullets
Meshuggah – Bleed
Metallica – Enter Sandman
Mötley Crüe – Kickstart My Heart
Motörhead – Ace Of Spades
Pantera – Walk
Rage Against The Machine – Bulls On Parade
Static-X – Push It
Survivor – Eye Of The Tiger
System Of A Down – Bounce
Van Halen – Jump
Wind Rose – Diggy Diggy Hole
een andere workoutsong

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • W.A.S.P.
  • Wiegedood
  • 1 april:
  • Charlotte Wessels
  • Desert Storm, Terziele en Radeloos//Ziedend
  • Grindhoven, met o.a. Gutalax en Birdflesh
  • 2 april:
  • Autarkh en Inferum
  • Unearth, Misery Index en Year Of The Knife
  • 3 april:
  • No Fun At All
    28 april:
  • Aephanemer
  • Cobra The Impaler, Bark en Hippotraktor
  • Graveyard en Kadavar
  • Metallica Amsterdam Takeover
  • Neverus, Sisters Of Suffocation en Vanaheim
  • Temple Fang en Baklawai
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 51
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 42
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 58
  • Enrico Canu (Heimdall) - 37
  • Erick Avila (Six Magics) - 44
  • John Evan (Jethro Tull) - 75
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 39
  • Ol Drake (Evile) - 39
Review

Threshold - Dividing Lines
Jaar van release: 2022
Label: Nuclear Blast Records

 -

Met vijfendertig jaar actieve dienst is de carrière van de Britse progressieve metalband Threshold indrukwekkend te noemen. Knapper is dat het gezelschap in al die jaren eigenlijk altijd garant staat voor kwaliteit. Een slecht album hebben de mannen nooit uitgebracht. Sterker: iedere release zit uitstekend in elkaar, met een verfijnde mix van toegankelijke, intelligente composities, uitgekiende refreinen en instrumentale klasse die altijd in dienst van het nummer blijft staan. Het in 2017 uitgebrachte Legends Of The Shires, het eerste dubbelalbum van de groep, laat ook de verrassende terugkeer horen van zanger Glynn Morgan (te horen op het tweede album Psychedelicatessen uit 1994), nadat Damian Wilson om niet geheel duidelijke redenen uit de band is gezet.

Vijf jaar later ligt Dividing Lines in de schappen, wederom via Nuclear Blast. Dat geeft de status van deze band al aan. Aan alles valt op te merken dat ook deze twaalfde langspeler (het akoestische Wireless uit 2003 niet meegerekend) weer een op en top verzorgd product is, waar het vakmanschap van afstraalt. Neem alleen al de prachtige, sfeervolle hoes, die een perfecte representatie vormt van de intelligente en bedachtzame teksten die zo kenmerkend zijn voor Threshold. Maar ook de composities zitten verrukkelijk in elkaar. De band verliest zich niet in oeverloos gepiel, maar stelt de kwaliteit van het nummer centraal. Dat blijkt wel uit de ijzersterke refreinen, het frisse gitaar- en keyboardwerk en de vele mooie overgangen die de mannen in de nummers weten in te bouwen. Voeg daar een warme, rijke productie aan toe en alle basiselementen zijn meer dan in orde.

Met het sterke Haunted laat Threshold horen nog steeds onverminderd relevant te zijn. Het is een uitstekende opening, die door de intelligente, maar toegankelijke compositie en de spannende, licht futuristische keyboardpartijen verrassend actueel aandoet. De mannen hebben altijd al de gave gehad om zeer catchy nummers te schrijven, die onder hun schijnbare eenvoud intelligent en vernuftig zijn. Op Dividing Lines pakt de band echter pas echt uit met eersteklas oorwurmen, die direct blijven hangen, maar tegelijkertijd ook na tientallen luisterbeurten hun kracht behouden. De plaat staat vol met uitmuntende composities. Van de eerste helft maken Hall Of Echoes, Let It Burn en Silenced indruk met hun zeer verslavende zanglijnen en refreinen, puike muzikale thema’s en verfrissende, moderne invloeden. De tweede helft kent met Complex en King Of Nothing twee stevigere nummers vol energie en spitsvondige riffs, die duidelijk maken dat Threshold evenzeer metal als rock is.

Wie bang is dat Threshold door die nadruk op toegankelijke composities is verworden tot een soort popband, kan ik geruststellen. Met The Domino Effect en Defence Condition staan er twee tracks op dit album die de tienminutengrens passeren. Tekenend voor het uitmuntende compositorische niveau van de Britten is dat deze nummers tot de hoogtepunten van het album behoren. Eerstgenoemde track vliegt voorbij en combineert prachtig, melodieus gitaarwerk (zo bevat het nummer een lange, dromerige, instrumentale passage, waarin invloeden van David Gilmour te ontwaren zijn) met aan het moderne Dream Theater refererende muzikale thema’s. Defence Condition herinnert in muzikaal opzicht aan het sublieme Subsurface (2004) – mijns inziens nog altijd het hoogtepunt uit het oeuvre van Threshold – dankzij de prachtige opbouw, ijzersterke, maatschappijkritische teksten en met goud omhulde muzikale ankerpunten.

Waar Legends Of The Shires (2017) zich vooral onderscheidt door zijn verhalende karakter, is Dividing Lines moderner, compacter en toegankelijker, maar vooral ook compositorisch beter. Het is een album met een zeer hoge herspeelwaarde. Threshold levert met Dividing Lines zomaar even een van de beste platen uit zijn carrière af, met een elan waar veel beginnende bands een puntje aan kunnen zuigen. In alle opzichten een uitstekend werkstuk!

Tracklist:
1. Haunted
2. Hall Of Echoes
3. Let It Burn
4. Silenced
5. The Domino Effect
6. Complex
7. King Of Nothing
8. Lost Along The Way
9. Run
10. Defence Condition

Score: 87 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 28 januari 2023

Meer Threshold:

Fleddy Melculy Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.