Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
    8 juni:
  • Defaer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alex Van Halen (Van Halen) - 71
  • Arnaud Gorbator Gorbaty (Alkemyst) - 48
  • Candice Night (Blackmore's Night) - 53
  • Eric Brittingham (Cinderella) - 64
  • Jim Sheppard (Nevermore) - 63
  • Joe Bonamassa (Black Country Communion) - 47
  • Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69
Review

Threshold - Dividing Lines
Jaar van release: 2022
Label: Nuclear Blast Records

 -

Met vijfendertig jaar actieve dienst is de carrière van de Britse progressieve metalband Threshold indrukwekkend te noemen. Knapper is dat het gezelschap in al die jaren eigenlijk altijd garant staat voor kwaliteit. Een slecht album hebben de mannen nooit uitgebracht. Sterker: iedere release zit uitstekend in elkaar, met een verfijnde mix van toegankelijke, intelligente composities, uitgekiende refreinen en instrumentale klasse die altijd in dienst van het nummer blijft staan. Het in 2017 uitgebrachte Legends Of The Shires, het eerste dubbelalbum van de groep, laat ook de verrassende terugkeer horen van zanger Glynn Morgan (te horen op het tweede album Psychedelicatessen uit 1994), nadat Damian Wilson om niet geheel duidelijke redenen uit de band is gezet.

Vijf jaar later ligt Dividing Lines in de schappen, wederom via Nuclear Blast. Dat geeft de status van deze band al aan. Aan alles valt op te merken dat ook deze twaalfde langspeler (het akoestische Wireless uit 2003 niet meegerekend) weer een op en top verzorgd product is, waar het vakmanschap van afstraalt. Neem alleen al de prachtige, sfeervolle hoes, die een perfecte representatie vormt van de intelligente en bedachtzame teksten die zo kenmerkend zijn voor Threshold. Maar ook de composities zitten verrukkelijk in elkaar. De band verliest zich niet in oeverloos gepiel, maar stelt de kwaliteit van het nummer centraal. Dat blijkt wel uit de ijzersterke refreinen, het frisse gitaar- en keyboardwerk en de vele mooie overgangen die de mannen in de nummers weten in te bouwen. Voeg daar een warme, rijke productie aan toe en alle basiselementen zijn meer dan in orde.

Met het sterke Haunted laat Threshold horen nog steeds onverminderd relevant te zijn. Het is een uitstekende opening, die door de intelligente, maar toegankelijke compositie en de spannende, licht futuristische keyboardpartijen verrassend actueel aandoet. De mannen hebben altijd al de gave gehad om zeer catchy nummers te schrijven, die onder hun schijnbare eenvoud intelligent en vernuftig zijn. Op Dividing Lines pakt de band echter pas echt uit met eersteklas oorwurmen, die direct blijven hangen, maar tegelijkertijd ook na tientallen luisterbeurten hun kracht behouden. De plaat staat vol met uitmuntende composities. Van de eerste helft maken Hall Of Echoes, Let It Burn en Silenced indruk met hun zeer verslavende zanglijnen en refreinen, puike muzikale thema’s en verfrissende, moderne invloeden. De tweede helft kent met Complex en King Of Nothing twee stevigere nummers vol energie en spitsvondige riffs, die duidelijk maken dat Threshold evenzeer metal als rock is.

Wie bang is dat Threshold door die nadruk op toegankelijke composities is verworden tot een soort popband, kan ik geruststellen. Met The Domino Effect en Defence Condition staan er twee tracks op dit album die de tienminutengrens passeren. Tekenend voor het uitmuntende compositorische niveau van de Britten is dat deze nummers tot de hoogtepunten van het album behoren. Eerstgenoemde track vliegt voorbij en combineert prachtig, melodieus gitaarwerk (zo bevat het nummer een lange, dromerige, instrumentale passage, waarin invloeden van David Gilmour te ontwaren zijn) met aan het moderne Dream Theater refererende muzikale thema’s. Defence Condition herinnert in muzikaal opzicht aan het sublieme Subsurface (2004) – mijns inziens nog altijd het hoogtepunt uit het oeuvre van Threshold – dankzij de prachtige opbouw, ijzersterke, maatschappijkritische teksten en met goud omhulde muzikale ankerpunten.

Waar Legends Of The Shires (2017) zich vooral onderscheidt door zijn verhalende karakter, is Dividing Lines moderner, compacter en toegankelijker, maar vooral ook compositorisch beter. Het is een album met een zeer hoge herspeelwaarde. Threshold levert met Dividing Lines zomaar even een van de beste platen uit zijn carrière af, met een elan waar veel beginnende bands een puntje aan kunnen zuigen. In alle opzichten een uitstekend werkstuk!

Tracklist:
1. Haunted
2. Hall Of Echoes
3. Let It Burn
4. Silenced
5. The Domino Effect
6. Complex
7. King Of Nothing
8. Lost Along The Way
9. Run
10. Defence Condition

Score: 87 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 28 januari 2023

Meer Threshold:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.