• Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Skyfire - Spectral
Jaar van release: 2004
Label: Arise Records
Skyfire - Spectral
Melodische death metal in z'n algemeenheid vind ik al jaren niet meer interessant, maar gelukkig zijn er nog een aantal innovatieve, afwijkende bands actief die de moeite van het beluisteren waard zijn. Skyfire is zo'n band. Op papier lijkt een band die melodieus gitaarwerk combineert met prominente synths en agressieve, sinistere vocalen een redundant gaapfestijn, maar dit is niet het geval waar het Skyfire betreft. Met albums als Timeless Departure en Mind Revolution presenteerden de Zweden zich als veelbelovende nieuwkomer, met een uiterst herkenbaar geluid. Maar laat dat herkenbare geluid nou juist zijn wat Skyfire op dit album enigszins de das om doet.

Het is jammer, maar Spectral laat me een beetje teleurgesteld achter. Door de geijkte sound van de vorige twee albums volledig te herkauwen speelt de band wel heel erg op zeker. 'Never change a winning team' moeten death metal dwerg Henrik Wenngren en consorten gedacht hebben, of het ontbrak ze natuurlijk gewoon aan inspiratie. Niet dat Spectral een slecht album is, allerminst… Er staan een aantal prima nummers op die niet zouden misstaan op Mind Revolution. Maar de derde plaat van een band vervult in de meeste gevallen een belangrijke functie, namelijk de band interessant houden voor het publiek, en in het geval van Skyfire kan ik dit helaas geen succes noemen.
Het album komt vrij sterk op gang met Conjuring the Thoughts, Effusion of Strength en Shivering Shade, maar de nummers in het midden blinken niet echt uit ten opzichte van de standaarden die Skyfire heeft verdiend. Het gevolg is dat naarmate het album vordert, de verveling wat toeslaat. Dat was toch echt niet het geval bij Mind Revolution. Het album wordt echter fraai afgesloten met Shadow Creator (wat Soilwork-trekjes) en het aardige Tranquility's Maze.

Waar het eigenlijk op neer komt, is de vraag of je als Skyfire-liefhebber zin hebt in een absolute kloon van Mind Revolution. Mocht je helemaal verzot zijn op dit geluid, dan is plezier en luistergenot gegarandeerd. Het gemiddelde kompositionele niveau is echter iets lager en ik raad nieuwkomers dan ook aan om het uitstekende tweede album te gaan luisteren. Mocht de volgende plaat weer in dezelfde stijl zijn als Mind Revolution, dan mag Skyfire wat mij betreft de lucht in gaan. Voordat ik dit dodelijke bevel geef, wacht ik echter nog maar even de volgende zet af. In andere woorden: progressie vereist.

1. Conjuring the Thoughts
2. Effusion of Strength
3. Shivering Shade