• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Nyrak - Malvs
Label: eigen beheer

-

Nyrak is een progressieve blackmetalband uit België. De formatie is het geesteskind van Graaf Nevel (Gotmoor, Āter). Kort nadat hij met dit nevenproject als creatieve uitlaatklep begon, werd hij vergezeld door Nihil (Lichfield, Hangman’s Hymn). Nyrak wil zich onderscheiden van andere bands in het genre met laag gestemde gitaren, klassieke instrumenten en cleane zang. Het duo houdt de vaart er goed in. Voor het debuutalbum Malvs heeft Nevel gekozen voor Colombiaanse sessiemuzikanten. Nyrak heeft de ambitie uit te groeien tot een volledige band en wil ook live spelen.

Gitarist/componist Nevel kan niet al zijn ideeën kwijt bij Gotmoor, hoewel de band op Zonderlingen (2021) zeker niet meer klinkt als in de demojaren. Nyrak heeft wat meer franje en een progressiever karakter. Vocalist Nihil beheerst alle zangstijlen en dat gegeven wordt volledig benut. Het geheel blijft wel geworteld in black metal. De orkestratie is goed gedoseerd wordt nergens bombastisch. Verwacht ook geen vette productie. Het slagwerk van sessiedrummer Rudolf Teufelskrieg staat bijvoorbeeld zachter in de mix. De ietwat fragiele sound draagt bij aan de grimmige sfeer.

Toch overheerst er geen ijzige kou op Malvs. De cleane vocalen en de orkestratie brengen de temperatuur zo nu en dan naar een aangenamer niveau. Zodra de violen en cello de ruimte krijgen, ingespeeld door het Metropolitan Philharmonic Orchestra Medellin, breekt zelfs de zon door. Juist de ingetogen passage met strijkers stuwt het fraaie Surface naar een hoger niveau. Lucid daarentegen haalt de kou uit de lucht door te beginnen met een langzaam tempo en diepe grunts van Nihil. In Spiegelscherven is het de fraaie gastsolo van Guillaume Singer (Dead Season, ex-Saille) die warmte brengt. Daarnaast liggen de gitaarmelodieën, die niet zouden misstaan op een Scandinavische blackmetalplaat, erg prettig in het gehoor. Die catchy melodielijnen zorgen er tevens voor dat Ideopathic en Woken meteen goed blijven hangen.

Malvs is een groeiplaat die alle details na meerdere luisterbeurten prijsgeeft, maar herkenbaarheid van iedere afzonderlijke track is meteen gegarandeerd. Het instrumentale Interlude vormt de scheidslijn naar een progressiever karakter van Nyrak. Ook dat levert een juweeltje als Burden op. Hoewel in de laatste tracks meer gas teruggenomen wordt, blijft de dreiging voelbaar. Het uitgesponnen Sight weet daardoor de aandacht goed vast te houden. Ook na meerdere luisterbeurten. De klanken van een doedelzak zorgen voor een haat-liefdeverhouding met Lost.

Met Malvs geeft Nyrak een uitstekend visitekaartje af, inclusief fraai artwork van Threadbare Surgeons. Malvs is eind januari digitaal verschenen op Bandcamp en zal later, bij voorkeur in samenwerking met een label, uitgebracht worden op cd. Laten we hopen snel meer te horen van Nyrak. Chapeau heren!

1. Intro
2. Spiegelscherven
3. Ideopathic