Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Aonarach - I
Jaar van release: 2021
Label: Red Glen Productions
Aonarach - I
Sommige lezers zullen de naam van de Schot Tom Perrett al zijn tegengekomen in eerdere recensies. Hij is immers in zijn eentje verantwoordelijk voor de albums die hij onder de naam Ruadh heeft uitgebracht. Het meest opmerkelijke van die twee langspelers is dat ze als twee druppels water lijken op het werk dat Perrett’s landgenoot Andy Marshall uitbrengt. De zeer epische, meeslepende black metal met subtiele folkinvloeden die Marshall onder de naam Saor uitbrengt, lijkt een enorme inspiratiebron voor Perrett. Jammer genoeg blijkt zijn debuut Sovereign vooral een zeer matige versie van Saor te zijn, die op alle fronten tekortschiet. Opvolger The Rock Of The Clyde is gelukkig al wat beter, maar kan eveneens niet tippen aan het materiaal dat Marshall uitbrengt.

Aonarach is een nieuw project van Perrett. Een beetje cynisch zou je kunnen stellen dat Aonarach Perrett’s tweederangs versie is van Marshall’s rauwere blackmetalproject Fuath (waarvan onlangs het tweede album verscheen). Toch is dat iets te kort door de bocht, met name omdat Aonarach kwalitatief behoorlijk goed in elkaar zit. Het is niet voor niets dat Northern Silence Productions er brood in ziet. Dat label staat normaal gesproken immers niet bekend om het uitbrengen van middelmaat. Perrett werkt op dit debuutalbum samen met frontman Alex Vogel, een relatief onbekende Spanjaard die ook in de symfonische blackmetalband Bastard Of Loran de microfoon hanteert. Dat is een slimme keuze, want zijn strot is beduidend krachtiger dan die van Perrett.

De vier lange, uitgesponnen tracks op I grijpen vooral terug op de minimalistische basis van de black metal. Vooral in het venijnige en gure Ghosts liggen referenties aan het oude werk van Darkthrone, Gorgoroth en met name Taake voor de hand, maar dan wel met een mespunt meer sfeer (denk aan Wodensthrone en Winterfylleth). Tegen het eind van de tien minuten durende track zorgt de fijne, stuwende ritmesectie voor een headbangwaardig slot. Met het eveneens behoorlijk uitgesponnen Solitude horen we een andere kant van de band. Deze hypnotiserende track begint met een heerlijk, slepend ritme en subtiele, ondersteunende synths. Het zeer fijne, melodieuze gitaarwerk geeft het nummer een dromerige, bijna Drudkh-achtige sfeer mee (die nog eens versterkt wordt door het folky, melancholische intermezzo).

Ondanks de prima composities is het debuutalbum van Aonarach zeker niet foutloos. Het grootste nadeel is de wat blikkerige, weinig naturelle productie. De messcherpe gitaarsound mag dan nog wel passen bij de esthetiek van de klassiekers, maar de blikkerige, kunstmatig klinkende drums doen dat zeker niet. De matige sound doet wel wat afbreuk aan de sfeer van het album. Ook zal Aonarach zeker niet de originaliteitsprijs winnen. De oldschoolfan die daar niet om maalt, zal op I genoeg van zijn gading vinden om een aanschaf te rechtvaardigen.

Tracklist:
1. The River
2. Ghosts
3. The Ritual
4. Solitude

Score: 78 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 13 juli 2021

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.