• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Grima - Rotting Garden
Label: Naturmacht Productions
Grima - Rotting Garden
De atmosferische blackmetalband Grima is diep in Siberië ontstaan. De groep bestaat uit de tweelingbroers Morbius en Vilhelm, die allebei ook actief zijn in Second To Sun en Ultar. Ze zien hun muziek voornamelijk als een verering van de magie en kracht van de oude bossen in hun omgeving die beschermd worden door de goddelijke geest Grima. Deze natuuraanbidding is goed terug te zien in het mooie logo van de band. Dit contrasteert met de lelijke albumhoes, waarop de twee leden in hun maskers gemaakt van boomschors prijken. Uiteindelijk gaat het uiteraard niet om de presentatie van het album, maar om de muziek; daar is gelukkig weinig op aan te merken.

Die is voornamelijk geconstrueerd rond typische blackmetalgitaarpartijen. De tremoloriffs klinken kil en halen duidelijk inspiratie uit de Noorse scene van de jaren negentig. Dit laatste kan ook gezegd worden over Vilhelms vocalen. Zijn gekrijs klinkt rauw en laat de muziek kouder klinken. Hier en daar varieert hij in zijn zang, zoals in Mourning Comes At Sunset, waarin meerdere zanglijnen door elkaar heen te horen zijn.

De muziek moet het echter vooral hebben van de folkelementen. Deze zijn vertegenwoordigd in de vorm van piano en accordeon. De piano is regelmatig op de achtergrond te horen, maar komt vooral tijdens rustige intermezzo’s, zoals in Cedar And Owls, naar de voorgrond. Ook in het korte, instrumentale Old Oak is de piano duidelijk aanwezig. Deze haast klassieke compositie is een adempauze tussen alle koude muziek en sluit naadloos aan op het ruim tien minuten durende titelnummer. Ook hierin zijn de folkklanken een belangrijk element, zonder de muziek minder kil te laten klinken.

Waar de pianoklanken veelal ondersteunend zijn, treedt de accordeon vaker op de voorgrond. Hierdoor krijgt de muziek een typisch Russische sfeer. De broers zetten het instrument veelzijdig in, waardoor de composities blijven verrassen. Hoewel de accordeon natuurlijk wel vaker te horen is in folk metal om de muziek vrolijker of dansbaarder te maken, is dit bij Grima niet het geval. Het duo zet de trekharmonica voornamelijk atmosferisch in. Door de klanken waan je je zo in een met sneeuw bedekt Siberisch dennenbos.

Rotting Garden is een fijn album dat fans van het genre zeker eens op moeten zetten. De Russen weten de kille sfeer van de Siberische bossen zonder al te veel moeite door te laten klinken in je woonkamer. De folkelementen maken de muziek afwisselend en atmosferisch, zonder op een moment ongepast of afgezaagd te klinken. Als je zin hebt in een mooie boswandeling, maar je door de huidige pandemie liever niet buiten komt, biedt dit album de perfecte oplossing.

1. Cedar And Owls
2. Mourning Comes At Sunset
3. At The Foot Of The Red Mountains