Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Epica - Ωmega
Jaar van release: 2021
Label: Nuclear Blast Records

Epica - Ωmega

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat het laatste album van Epica uitkwam. Destijds (2016) hadden we nog Epic Metal Fest (het door de band zelf georganiseerde festival), waar The Holographic Principle gepresenteerd werd. Daarna kwamen diverse ep’s en singles uit (waaronder het hoogstaande Epica Vs Attack On Titan Songs), maar het wachten was toch op een nieuwe langspeler. Die is er nu met Ωmega.

Een album uitbrengen lijkt tegenwoordig echter niet meer genoeg te zijn. Zo zijn er de laatste jaren niet alleen maar lp-, cd- of digitale versies, maar ook allerlei kleuren vinyl en akoestische en/of orkestrale versies. Bij Epica kon je meedoen aan de Adopt A Grey Wolf-campagne en in de aanloop naar Ωmega zijn er bovendien diverse winacties en verrassingen.

Op muzikaal gebied vind je die verrassingen in veel mindere mate. De nummers klinken vertrouwd en variëren van power metal (Abyss Of Time – Countdown To Singularity) en bombastische symfonische metal (The Skeleton Key en Gaia) tot melodeath en heavy metal (Synergize – Manic Manifest). Daarnaast zijn er songs met oriëntaalse elementen (Seal Of Solomon, met Zaher Zorgati van Myrath, en Code Of Life) en toegankelijke nummers (het catchy Freedom – The Wolves Within en Twilight Reverie – The Hypnagogic State). Voorts is er een ballad (Rivers) en een progressieve kolos (Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe). Niet dat het zestal muzikanten zich tot één stijl per nummer beperkt, want ze brengen vaak een combinatie van elementen samen.

In vergelijking met de wat drukke, gecompreste muur van geluid van The Holographic Principle is de geluidskwaliteit beslist verbeterd. Je kunt zelfs spreken van een topproductie. De schuiven staan niet allemaal tegelijk open, wat voor een prettige luisterervaring zorgt. De sound is meer in balans en tot in de puntjes verzorgd. Alle bijdragen komen goed tot hun recht. Ook die van het orkest, die dit keer ten opzichte van vijf jaar geleden in één sessie zijn opgenomen.

Eén van de smaakmakers is (uiteraard) Simone Simons. De inmiddels zesendertigjarige zangeres schittert meermaals, maar nergens zo fabelachtig als in het door bassist Rob van der Loo geschreven Rivers, één van de absolute hoogtepunten van deze plaat, die heel wat vocal-covers gaat opleveren. Ook de koren (kinderen en volwassenen) kunnen er wat van. In Seal Of Solomon, Gaia en Freedom – The Wolves Within) treedt het koor met volwassenen mooi op de voorgrond met overtuigende bijdragen. In The Skeleton Key vullen de koren elkaar zeer fraai aan.

Hoewel de composities ruim voldoende twists hebben en technische hoogstandjes bevatten, zijn ze relatief toegankelijk. Naar eigen zeggen zijn ze geschreven om ook live gespeeld te kunnen worden. Zo liggen Code Of Life en Freedom – The Wolves Within direct lekker in het gehoor. Het veelzijdige, filmische Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe vormt een uitzondering en belicht juist de progressieve kant van Epica.

Ondanks het ‘commerciëlere’ karakter blijft de Epica-identiteit fier overeind en is Mark Jansen in relatief veel nummers met zijn extreme vocalen vertegenwoordigd. Een enkele keer op een wat minder geschikt moment (begin van Abyss Of Time – Countdown To Singularity), maar doorgaans in de juiste passages. Zo herstelt hij zich in diezelfde track tijdens de vette breakdown en pakt hij lekker fel uit in Omega – Sovereign Of The Sun Spheres.

Ωmega is een fijn en degelijk, prima geproduceerd album. Je zit niet heel vaak op het puntje van je stoel, maar het koor in Gaia, de heerlijke vibe van het uitstekende Code Of Life, het technisch hoogstaande einde van Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe, het meezinggehalte van Freedom – The Wolves Within en de hemelse zang in Rivers zijn enkele voorbeelden van elementen die de nummers net dat beetje extra geven. Epica verrast niet, maar biedt een dynamische collectie songs die de fans tevreden stelt.

Tracklist:
1. Alpha – Anteludium
2. Abyss Of Time – Countdown To Singularity
3. The Skeleton Key
4. Seal Of Soloman
5. Gaia
6. Code Of Life
7. Freedom – The Wolves Within
8. Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe
9. Rivers
10. Synergize – Manic Manifest
11. Twilight Reverie – The Hypnagogic State
12. Omega – Sovereign Of The Sun Spheres

Score: 82 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 19 februari 2021

Meer Epica:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.