Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Epica - Ωmega

Epica - Ωmega

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat het laatste album van Epica uitkwam. Destijds (2016) hadden we nog Epic Metal Fest (het door de band zelf georganiseerde festival), waar The Holographic Principle gepresenteerd werd. Daarna kwamen diverse ep’s en singles uit (waaronder het hoogstaande Epica Vs Attack On Titan Songs), maar het wachten was toch op een nieuwe langspeler. Die is er nu met Ωmega.

Een album uitbrengen lijkt tegenwoordig echter niet meer genoeg te zijn. Zo zijn er de laatste jaren niet alleen maar lp-, cd- of digitale versies, maar ook allerlei kleuren vinyl en akoestische en/of orkestrale versies. Bij Epica kon je meedoen aan de Adopt A Grey Wolf-campagne en in de aanloop naar Ωmega zijn er bovendien diverse winacties en verrassingen.

Op muzikaal gebied vind je die verrassingen in veel mindere mate. De nummers klinken vertrouwd en variëren van power metal (Abyss Of Time – Countdown To Singularity) en bombastische symfonische metal (The Skeleton Key en Gaia) tot melodeath en heavy metal (Synergize – Manic Manifest). Daarnaast zijn er songs met oriëntaalse elementen (Seal Of Solomon, met Zaher Zorgati van Myrath, en Code Of Life) en toegankelijke nummers (het catchy Freedom – The Wolves Within en Twilight Reverie – The Hypnagogic State). Voorts is er een ballad (Rivers) en een progressieve kolos (Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe). Niet dat het zestal muzikanten zich tot één stijl per nummer beperkt, want ze brengen vaak een combinatie van elementen samen.

In vergelijking met de wat drukke, gecompreste muur van geluid van The Holographic Principle is de geluidskwaliteit beslist verbeterd. Je kunt zelfs spreken van een topproductie. De schuiven staan niet allemaal tegelijk open, wat voor een prettige luisterervaring zorgt. De sound is meer in balans en tot in de puntjes verzorgd. Alle bijdragen komen goed tot hun recht. Ook die van het orkest, die dit keer ten opzichte van vijf jaar geleden in één sessie zijn opgenomen.

Eén van de smaakmakers is (uiteraard) Simone Simons. De inmiddels zesendertigjarige zangeres schittert meermaals, maar nergens zo fabelachtig als in het door bassist Rob van der Loo geschreven Rivers, één van de absolute hoogtepunten van deze plaat, die heel wat vocal-covers gaat opleveren. Ook de koren (kinderen en volwassenen) kunnen er wat van. In Seal Of Solomon, Gaia en Freedom – The Wolves Within) treedt het koor met volwassenen mooi op de voorgrond met overtuigende bijdragen. In The Skeleton Key vullen de koren elkaar zeer fraai aan.

Hoewel de composities ruim voldoende twists hebben en technische hoogstandjes bevatten, zijn ze relatief toegankelijk. Naar eigen zeggen zijn ze geschreven om ook live gespeeld te kunnen worden. Zo liggen Code Of Life en Freedom – The Wolves Within direct lekker in het gehoor. Het veelzijdige, filmische Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe vormt een uitzondering en belicht juist de progressieve kant van Epica.

Ondanks het ‘commerciëlere’ karakter blijft de Epica-identiteit fier overeind en is Mark Jansen in relatief veel nummers met zijn extreme vocalen vertegenwoordigd. Een enkele keer op een wat minder geschikt moment (begin van Abyss Of Time – Countdown To Singularity), maar doorgaans in de juiste passages. Zo herstelt hij zich in diezelfde track tijdens de vette breakdown en pakt hij lekker fel uit in Omega – Sovereign Of The Sun Spheres.

Ωmega is een fijn en degelijk, prima geproduceerd album. Je zit niet heel vaak op het puntje van je stoel, maar het koor in Gaia, de heerlijke vibe van het uitstekende Code Of Life, het technisch hoogstaande einde van Kingdom Of Heaven Part 3 – The Antediluvian Universe, het meezinggehalte van Freedom – The Wolves Within en de hemelse zang in Rivers zijn enkele voorbeelden van elementen die de nummers net dat beetje extra geven. Epica verrast niet, maar biedt een dynamische collectie songs die de fans tevreden stelt.

1. Alpha – Anteludium
2. Abyss Of Time – Countdown To Singularity
3. The Skeleton Key