Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 19-08-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian May (Queen) - 78
  • Martin Powell (Cradle Of Filth) - 52
  • Robb Flynn (Machine Head) - 57
  • Russell Allen (Symphony X) - 54
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 62
Review

Harlott - Detritus Of The Final Age
Jaar van release: 2020
Label: Metal Blade Records
Harlott - Detritus Of The Final Age
Het Australische Harlott is in de thrashmetalscene geen vreemde meer. Het vorige album Extinction werd eerst onder eigen beheer uitgebracht, waarna het opnieuw is uitgebracht bij het bekende Metal Blade Records. Dan moet je vast wel iets goed doen. Dat doet het kwartet ook zeker. De thrash metal met duidelijke invloeden van Slayer, Metallica en Death Angel weet het oude geluid goed na te bootsen, maar de heren voegen daar genoeg eigen elementen aan toe om interessant te blijven.

De voorgaande albums hadden nog wel eens het probleem dat de gave nummers verdrinken in een monotone brij van fillers. Op hun vierde album lijkt het er gelukkig op dat de Australiërs dit probleem hebben weten op te lossen. De tracks klinken fris en hebben bijna allemaal wel elementen waardoor ze opvallen. Hoewel veel nummers nog steeds een standaard thrashmetalrecept volgen, hebben de meeste wel iets wat ze uniek maakt. Al is het maar een catchy refrein (Detritus Of The Final Age), een gave breakdown (As We Breach) of agressieve vocalen (Slaughter).

De muziek wordt écht interessant wanneer wat van het standaardrecept wordt afgeweken. Zo valt het midtemponummer Bring The War op. De track is door het uitstekende gitaarspel en de vocale voordracht erg catchy en is één van de hoogtepunten van het album. Ook Nemesis is een uitschieter. Het lange nummer wordt gekenmerkt door uitgerekte gitaarpartijen, gaaf drumwerk en een interessant refrein. Hierin worden meerdere lagen vocalen ingezet, waardoor deze lekker pakkend klinkt. Tevens Grief valt op. De emotie is duidelijk hoorbaar in dit persoonlijke nummer, maar dat stopt de heren niet agressief te spelen.

Miserere Of The Dead is het langste nummer op het album, maar had dit niet hoeven zijn. Zwak is de compositie niet; het gitaarwerk klinkt origineel, de zang is gaaf en er zijn veel tempowisselingen te horen. Er gebeurt echter niet genoeg om de speelduur van acht en een halve minuut te verantwoorden. Dit contrasteert met afsluiter The Time To Kill Is Now, van net iets meer dan twee minuten. Het nummer is razendsnel en de effecten op de achtergrond zijn duidelijk beïnvloed door het vroege Slipknot. Hiermee wordt het album op een lekker harde noot afgesloten.

Harlott toont zich op elk album volwassener dan op hetgene ervoor. Zo ook nu weer. Detritus Of The Final Age is een erg degelijk album met veel sterke momenten. Vooral de invloed van Slayer is duidelijk te horen, maar de Australiërs weten er genoeg eigen ideeën aan toe te voegen om een eigen geluid te creëren. De nummers zijn pakkend, agressief en snel. De band weet genoeg te variëren om je aandacht erbij te houden. Fans van het genre zullen zich vast raad weten met deze plaat.

Tracklist:
1. As We Breach
2. Idol Minded
3. Bring The War
4. Detritus Of The Final Age
5. Prime Evil
6. Nemesis
7. Slaughter
8. Grief
9. Miserere Of The Dead
10. The Time To Kill Is Now

Score: 75 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 31 december 2020

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.