The Committee - Utopian Deception
Label: Folter Records
The Committee - Utopian Deception
Het internationale black/doommetalgezelschap The Committee werkt gestaag aan wereldheerschappij. Met Power Through Unity (2014) en Memorandum Occultus (2017) heeft de band een tweetal zeer overtuigende wapenfeiten op zak, terwijl het geanonimiseerde vijftal op het podium opvalt door middel van zijn hypnotiserende live-optredens. De uit Nederland, Frankrijk, Hongarije en Rusland afkomstige leden, die zich beroepen op de illuster klinkende pseudoniemen ‘The Mediator’, ‘The Charter’, ‘The Trigger’, ‘The Conspirator’ en ‘The Inquisitor’, opereren in anonimiteit en maken ook tijdens live-optredens gebruik van bivakmutsen en zwarte overalls, wat het geheel een militante uitstraling geeft. Zowel qua presentatie, conceptuele inhoud als qua muzikale richting heeft The Committee daarmee een geheel eigen stijl weten te vinden.

Met Utopian Deception zet het kwintet een volgende stap – en wat voor een! In alle opzichten vormt deze plaat een fantastisch geheel. De zes lange, uitstekend opgebouwde nummers zitten vakkundig in elkaar en combineren grimmige, Satyricon-achtige riffs met meeslepende momenten van Drudkhiaanse epiek en op Mgła-leest geschoeide, intelligente melodielijnen vol subtiele details. The Committee overtuigt niet alleen in muzikaal opzicht met deze volwassen en machtig klinkende tracks. Het gezelschap verpakt het geheel ook middels een uitermate intrigerende conceptuele rode draad. Utopian Deception is daarmee een van de weinige blackmetalplaten waarin concept en muzikale inhoud elkaar echt versterken. De toch al uitstekende muziek wordt daarmee naar nog grotere hoogten gebracht.

Ik noemde het vorige album al een handboek voor de moderne dictator. Ook Utopian Deception flirt weer nadrukkelijk met thema’s als desinformatie, misleiding, post-truth en de logica van dictatoriale regimes. De songtitels en teksten vormen samen een eenheid, die een soort proces van massale hersenspoeling lijkt te beschrijven: hoe iemand – een politicus, geestelijke, wie dan ook – door middel van taal en misleiding een massa in beweging kan krijgen (“public opinion is clay”), van een onvoorstelbaar, ‘utopisch’ ideaal (Awakening – Unimaginable) tot een radicaal idee dat steeds breder gedragen wordt en uiteindelijk onderdeel wordt van wet- en regelgeving (Ossification – Law) en zelfs een algemeen geaccepteerde norm (Ashes – Norm).

De zes nummers vormen dus samen één geheel. Het is ook moeilijk om er een specifieke track uit te lichten, omdat alle nummers even goed zijn uitgevoerd, maar Lexi-Con – Radical verdient wel een eervolle vermelding. Deze track biedt een kleine zeven minuten pure genialiteit! Het intense nummer steekt Mgła naar de troon, niet alleen qua macht van de compositie, maar ook vanwege de manier waarop de intelligente teksten perfect samenkomen met de muziek. The Committee klinkt episch, meeslepend en hypnotiserend, zonder in monotonie te vervallen. De raspende screams van Igor Mortis (The Conspirator) geven de muziek een aanvullend aura van urgentie. Het is moeilijk om niet te huiveren wanneer hij met zijn machtige strot commando’s als “Dance My puppets! Dance!” je oorschelpen in buldert.

Utopian Deception is dan ook het beste album van The Committee tot op heden. Aangezien de twee voorgangers ook al ijzersterk waren, is dat een bijzondere prestatie. Dit album laat horen hoe overtuigend de combinatie van black metal met een intelligent concept en intrigerende teksten kan zijn. Utopian Deception is zonder twijfel jaarlijstmateriaal. Ik moet zelfs nog zien of er dit jaar een beter blackmetalalbum gaat verschijnen, maar ik waag het te betwijfelen. Extreem goed!

1. Awakening - Unimaginable
2. Lexi-Con - Radical
3. Infection - Sensible