Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Batushka - Raskol
Jaar van release: 2020
Label: Witching Hour Productions

Batushka - Raskol

We zijn het er snel over eens dat de twee (officiële) versies van de band Batushka na Litourgiya (2015) het niveau van dat debuutalbum tot nu toe nog niet hebben geëvenaard. Hoewel zowel Hospodi als Panikhída geen slechte albums zijn, mist eerstgenoemde pit en de kenmerkende sfeer van het debuut. Laatstgenoemde komt meer in de buurt van het debuut, maar mist op een paar nummers en passages na de gewenste herinneringswaarde en lijkt deels een haastklus.

De Bartłomiej 'Bart' Krysiuk-versie van Batushka komt nu met de ep Raskol. De titel staat voor “afscheiding”, verwijzend naar zowel de breuk tussen hem en songwriter/gitarist Krzysztof 'Derph' Drabikowski, als refererend aan het verhaal dat in de vijf tracks verteld wordt. Het is een eigen interpretatie van de teksten uit Sticherarion, het boek dat een van de redenen was van de scheiding in 1666-1667 tussen de oudgelovigen en de Russisch-orthodoxe Kerk. Tot zover de geschiedenisles.

De pauze na het schisma lijkt Bart goedgedaan te hebben. De zanger lijkt zich de kritiek van de buitenwacht te hebben aangetrokken, want de vijf songs klinken feller, urgenter, gemener en geïnspireerder dan op Hospodi. De sound ligt weer dichterbij Litourgiya, waardoor de sludge weer terug is en het geheel meer sfeer heeft. Het gemiddelde tempo ligt hoger, maar er is ook veel afwisseling, waardoor de secties zelf ook meer impact hebben. Zo wisselt het beste visitekaartje Irmos II zeer geslaagd tussen post-rock-achtige en melancholische heldere gitaarpartijen enerzijds en stevige passages en blastsecties anderzijds. Slechts de overgang naar het getokkel in Irmos III had wat vloeiender gemogen. Ook in Irmos IV versterken de verschillende secties elkaar.

De kenmerkende elementen zijn daarbij alom aanwezig: het tremolowerk op gitaar, de zware, sludgy riffs, extreme en cleane vocalen en de gregoriaanse zang. Raskol klinkt dus vertrouwd, maar bevat voldoende verfrissing om geen kopie te zijn van Litourgiya, zoals bijvoorbeeld het avontuurlijke Irmos IV toont (bezwerende zang, dreigende doom), of het trage en melancholische Irmos V. Het songmateriaal komt overtuigend en krachtig uit de boxen, mede dankzij de prima arbeid op het gebied van mix en mastering. Zo komen niet alleen de massieve riffs in Irmos III goed tot hun recht, maar ook de koorpartijen in Irmos II.

Haters mogen uiteraard blijven haten en de opgelopen imagoschade zal wellicht nooit meer hersteld kunnen worden, maar wie onbevooroordeeld naar deze ep luistert (en daarbij kennis heeft genomen van de andere releases van de Batushka’s), zal toch toegeven dat Raskol een geslaagde mix is van enerzijds het rauwe, sludgy geluid van het debuut en anderzijds van vernieuwingen, die goed geïntegreerd zijn in het geheel. Bart heeft wat dat betreft een prima formule gevonden om weer wat goodwill terug te winnen door een gefocuste en relevante ep op de markt te brengen.

Tracklist:
1. Irmos I
2. Irmos II
3. Irmos III
4. Irmos IV
5. Irmos V

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 13 augustus 2020

Meer Batushka:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.