Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Samppa Hirvonen (Nightwish) - 44
  • Stig Pedersen (D-A-D) - 57

• Chris Cornell (Soundgarden) - 2017

Pure Wrath - The Forlorn Soldier
Label: Debemur Morti Productions
Pure Wrath - The Forlorn Soldier
Januaryo Hardy mag dan de enige metalmuzikant uit Indonesië zijn die ik ken, de beste man is zich in rap tempo aan het ontwikkelen tot een van mijn favoriete musici van de laatste jaren. In 2018 maakte ik voor het eerst kennis met het werk van de jongeling. Dan verschijnt namelijk met Sempiternal Wisdom de tweede full-length die hij onder de noemer Pure Wrath uitbrengt. Het is atmosferische black metal van internationale klasse, die volledig wordt geschreven, ingespeeld en geproduceerd door Hardy. Eerder dit jaar brengt de beste man onder Lament ook nog even het bijzonder fijne debuutalbum Visions And A Giant Of Nebula uit, waarmee hij laat horen ook raad te weten met blackgaze en post-rock.

Vrijwel tegelijkertijd brengt Hardy ook met Pure Wrath nieuw werk uit, in de vorm van The Forlorn Soldier. Deze ep ligt qua stijl in het verlengde van het uitstekende Sempiternal Wisdom. Dat heet: machtige, epische black metal die met veel gevoel voor dramatiek wordt gebracht, maar gelukkig niet het grimmige randje ontbeert. Denk aan Winterfylleth en Wodensthrone, maar dan met een scheutje van het oude Dimmu Borgir en Old Man’s Child in de vorm van subtiele, ondersteunende keyboardpartijen. Qua thematiek is The Forlorn Soldier politiek geladen. Hardy verkent de gebeurtenissen rondom de genocide uit de jaren zestig, die door nationalistische tendensen werd ingegeven, vanuit het oogpunt van een familie waarvan de mannen zijn ontvoerd en verdwenen.

De openingstrack When A Great Man Dies is eigenlijk nog de minst interessante track van de ep. Het is moeilijk om de vinger te leggen op de precieze oorzaak, want de juiste ingrediënten zijn aanwezig, maar het is net alsof de track niet echt tot leven wil komen. Het bijna tien minuten durende Children Of The Homeland bevalt beter. De hymnische riffs zorgen voor een epische en krachtige sfeer. Een akoestisch intermezzootje dient als aangename onderbreking voordat Hardy weer met gepaste grandeur (weliswaar uit een doosje, maar toch) uit de hoek komt. With Their Names Engraved is contemplatiever van aard. De plechtige, cleane vocalen in het eerste gedeelte van de track zijn matig, maar in de tweede helft herstelt de band zich middels een effectieve versnelling en een fraai, gevoelig einde.

The Forlorn Soldier is een prettige aanvulling op het snel groeiende oeuvre van Hardy. De ep laat een ietwat diversere kant van Pure Wrath horen. Tegelijkertijd klinkt het materiaal iets minder groots dan op de vorige full-length, maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn. Liefhebbers van black metal waarin veel ruimte is voor sfeer en heroïek zijn bij Pure Wrath aan het juiste adres. Een aardig tussendoortje, dat echter vooral nieuwsgierig maakt naar een nieuwe langspeler.

1. When A Great Man Dies
2. Children Of The Homeland
3. With Their Names Engraved