• Robb Flynn (Machine Head) - 56
  • Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

A.A. Williams - A.A. Williams
Label: Eigen Beheer

A.A. Williams - A.A. Williams

Verschillende artiesten streamen momenteel live-muziek vanuit hun huiskamer. Zo ook A.A. Williams, een Londense zangeres die met name vanwege haar samenwerking met het Japanse Mono ook bij metalfans in beeld is. Ze stond vorig jaar in Ronda in het Utrechtse TivoliVredenburg en presteerde daar beter dan hoofdact The Sisters Of Mercy. Haar eerste ep verscheen begin vorig jaar. Ruim een half jaar later kwam er een reissue met drie rehearsalsongs en een cover van Dolly Parton als bonus.

De Engelse maakt zogenaamde death gospel. Met (death) metal heeft het niets te maken. Eerder met dreampop. De klanken op deze naar zichzelf vernoemde ep staat vol met kalme, introverte donkere nummers die dromerig aandoen, maar er gebeurt genoeg om niet in slaap te vallen. Ze zijn namelijk zorgvuldig opgebouwd van minimalistisch naar gelaagd. Het rustigere werk van Radiohead komt in de buurt, maar ook liefhebbers van Sigur Rós kunnen hier wel wat mee.

Ondanks de neerslachtige aard van de muziek zit er enorm veel schoonheid en emotionele kracht in. Het zwaarmoedige zit niet alleen in het lage tempo en het gebruik van piano en cello, maar zeer zeker ook in de sobere voordracht van Williams, die met haar stemmige zang tot de ziel van de luisteraar doordringt.

Het is vrijwel onmogelijk om een favoriete compositie uit te kiezen. Elke heeft namelijk zijn eigen vibe en eigen gebruik van de akoestische of elektrische gitaar, terwijl de zang de release als geheel verbindt. Belong is in eerste instantie jazzy, vervolgt bluesy en eindigt postrockend. Cold begint met een mix van elementen van Massive Attack en Radiohead. Terrible Friends doet indie aan en bevat subtiele bijdragen op toetsen en een strijkinstrument. De bonusversies zijn stripped down, bevatten wat meer reverb en doordat het rehearsals zijn, zijn ze nog wat killer en rauwer dan de in de studio geperfectioneerde, reguliere versies.

Wil je je muzikale horizon verbreden? Laat je dan raken door de gevoelige voordracht van A.A. Williams en sessiemuzikanten. Hoewel het geen metal is, zal het veel liefhebbers van donkere muziek ongetwijfeld aanspreken. De Engelse zangeres/toetseniste, die op 3 juli met haar eerste full-length komt, laat met deze eerste ep een geweldige indruk achter. Beslist een aanrader!

1. Control
2. Cold
3. Terrible Friends