Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 17-10-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ahrue Luster (Machine Head) - 57
  • Bill Black (Elvis Presley)† - 99
  • Edin "Vihor" Cehovic (KRV) - 46
  • Geyner Valencia (Crimson Death) - 49
  • Günter Werno (Vanden Plas) - 60
  • Hank Williams† - 102
  • Keith Flint (The Prodigy)† - 56
  • Marcin Urbas (Sceptic) - 49
  • Rafał T. Piotrowski (Decapitated) - 40
  • Steve Karrer (Messiah) - 56
  • Tony "Abaddon" Bray (Venom) - 65
  • Ty Tabor (King's X) - 64
Review

Sojourner - Premonitions
Jaar van release: 2020
Label: Napalm Records

Sojourner - Premonitions

Nu Sojourner onder contract staat bij Napalm Records zijn er meer ogen dan ooit gericht op de internationale atmosferische en melancholische folblackmetalband. Empires Of Ash (2016) en The Shadowed Road (2018) verschenen nog via Avantgarde Music en bleven onderbelicht bij het grote publiek, maar daar is nu dus geen sprake meer van.

Aanvankelijk is het alsof je een cd van Evanescence opzet. The Monolith begint namelijk met pianoklanken en cleane zang van zangeres/gitariste/fluitiste Chloe Bray. Na een minuut dient de melancholische, druilerige death/doom met folkelementen en keyboardpartijen zich aan. Hoewel de ritmische gitaarpartijen leidend zijn, zijn het de melodieuze gitaarleads die voor een hypnotiserende werking zorgen. Deze zorgen ervoor dat Eulogy Of The Lost tot de sterkste tracks behoort.

Kenmerkend voor dit album is dat weliswaar de vaste elementen elk nummer terugkomen, maar net op een andere manier gebruikt worden. Zo staan de keyboardpartijen wat harder in Eulogy Of The Lost en overheerst hierin het melodieuze en dromerige karakter. Het aardige The Apocalyptic Theater is dramatischer en bombastischer. De powerballad Talas is in vergelijking met de gelaagde andere songs grotendeels minimalistisch met memorabele zang van Bray, ambient keyboardklanken en pianospel.

Fatal Frame is de meest dynamische track, waarin vocalist Emilio Crespo zowel zijn atmosferische screams als diepere en agressievere grunts inzet. Het is een omvangrijke compositie van bijna negen minuten met fraai fluitspel als intro, voordat een spervuur van blasts en een bruut vervolg je uit de droom helpen. Daarna is er nog een doomy passage met zeer geslaagde filmische keyboardpartijen, voordat de muzikanten snel en episch eindigen. Een knap staaltje songwriting.

De keuze voor een wat cleane productie pakt wisselend uit. Een wat rauwere sound had het songmateriaal doorgaans beter tot zijn recht laten komen. Zeker de fans van het eerste uur zullen de voorkeur geven aan het ruigere geluid van de eerste twee full-lengths. Premonitions is een stuk gepolijster, warmer en minder grimmig. Jammer, want er staan prachtige songs op deze derde langspeler, waaronder ook het filmische The Event Horizon. Daarin is het Insomnium-achtige leadgitaarspel goed uitgelicht en komen de bijdragen van alle bandleden fraai samen.

Een doorgewinterde luisteraar van atmosferische blackmetalalbums met melancholische klanken en een folky touch zullen door Premonitions niet omvergeblazen worden. Het is vooral degelijk werk wat de zes muzikanten leveren. Toch is het Sojourner wel degelijk gelukt om een goed album met prettig in het gehoor liggende muziek te maken die een groter publiek gaat bereiken. Dat zal de internationale groep ongetwijfeld een grotere fanbase opleveren.

Tracklist:
1. The Monolith
2. Eulogy For The Lost
3. The Apocalyptic Theater
4. Talas
5. Fatal Frame
6. The Deluge
7. Atonement
8. The Event Horizon

Score: 75 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 6 juni 2020

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.