Vandenberg - 2020
Label: Mascot Records
Vandenberg - 2020
Na jaren van afwezigheid verscheen er in 2014 weer een teken van leven van Ad Vandenberg. De eerste plaat van Moonkings was een feit en de podia werden weer onveilig gemaakt door Nederlands meest succesvolle gitarist. Eind 2019 werd bekend dat de band in de ijskast wordt gezet. Zou hij zijn muzikale carrière nu alweer zat zijn? Er kwamen berichten binnen dat Ad bezig is met een nieuw project. De opnames vonden plaats in Los Angeles. Dat klonk als een muzikaal dingetje voor erbij, maar het leek er vooral op dat Ad zich weer zou terugtrekken.

Inmiddels is duidelijk dat het project niets minder is dan een nieuwe versie van Vandenberg. De 66-jarige gitarist gaat dus nog lang niet achter de geraniums zitten. Met Vandenberg zal opnieuw de wereld veroverd moeten worden, zoals dat in 1982 werd gedaan met megahit Burning Heart. De bandleden van toen zijn er niet meer bij. Dat is niet zo gek aangezien ze via een rechtszaak de bandnaam wilden claimen. Vandenberg bestaat tegenwoordig uit zanger Ronnie Romero (Rainbow, CoreLeone, The Ferrymen), drummer Koen Herfst (Epica, After Forever en, ehm… Armin van Buuren), bassist Randy van der Elsen (Tank) en uiteraard Adje zelf.

De band wordt voorgesteld op 2020, de eerste Vandenbergplaat sinds Alibi uit 1985. Openingstracks Shadows Of The Night en Freight Train zijn als eerste de wereld ingeslingerd. Het zijn simpele, effectieve rockers die wel wat weg hebben van het materiaal op de twee Moonkings-albums. Dat komt vooral door Adje’s herkenbare gitaarspel. Daar waar het materiaal van Moonkings veel meer is gericht op bluesrock, is dat van 2020 een stuk steviger ingespeeld. Daar komen Ronnie’s krachtige vocalen bij bovenop, dus we kunnen wel spreken van Adje’s terugkeer naar zijn hardrockroots.

Een volledig album met simpele rockers zou wat saai zijn. Gelukkig heeft 2020 meer te bieden. Hell And High Water bevat veel sfeer en is te vergelijken met een Rainbowsong uit de jaren zeventig. Let It Rain is ingetogen, zonder echt een ballad te zijn. Shitstorm en Ride Like The Wind zijn beukende headbangers met een stel spits gevonden gitaarloopjes. Afsluiter Skyfall is groots, episch en stoer tegelijk.

2020 is een spannende plaat die tot bloei komt na meerdere luisterbeurten. Het rockt wanneer het nodig is en is sfeervol op andere momenten. Het enige rustpunt is de nieuwe versie van Burning Heart, de hitsong die al een aantal keer eerder opnieuw is uitgebracht. Had Adje geen inspiratie voor een nieuwe liefdesballad voor de radiostations? Het is ‘m vergeven, want 2020 is een comebackplaat waar de muzikant trots op kan zijn.

1. Shadows Of The Night
2. Freight Train
3. Hell And High Water